Underhållsstödet höjs med index

Underhållsstöden och underhållsbidragen höjs med 1 % i början av nästa år. Det fulla stödbeloppet stiger med 1,54 euro i månaden.

Underhållsstödet och underhållsbidraget är bundna till levnadskostnadsindex som stiger med 1 % fr.o.m. 1.1.2015. Nästa år är underhållstödet 155,17euro i månaden per barn. År 2014 har stödet varit 153,63 euro i månaden.

FPA höjer löpande underhållsstöd automatiskt på tjänstens vägnar. De som får underhållsstöd behöver alltså inte ansöka om höjningen.

Indexet höjer också de underhållsbidrag som underhållsskyldiga föräldrar betalar för sitt barn. Från och med 1.1.2015 ska de underhållskyldiga betala bidraget höjt med 1 %. Om barnet får underhållsstöd meddelar FPA det nya underhållsbidragets belopp till de underhållsskyldiga.

I och med indexjusteringen ändras också inkomstgränserna för betalningsbefrielse. Betalningsbefrielse kan beviljas om den underhållsskyldiga har inkomster på högst 1 094,86 euro i månaden. Inkomstgränsen höjs med 273,71 euro för varje minderårigt barn som den underhållsskyldig har att försörja, med undantag för de barn som beviljats underhållsstöd.

Ytterligare information till kunderna
www.fpa.fi/foralder
Servicenumret för barnfamiljer må-fr 8–18, tfn 020 692 226.

Ytterligare information till medierna
FPA, utvecklingschef Johanna Aholainen, tfn 040 355 9309, fornamn.efternamn@fpa.fi