Utbetalningsdagen för handikappförmåner förändras i november

Från och med november betalar FPA ut handikappbidrag och vårdbidag samt kostersättning vid celiaki den 7:e dagen i månaden. Folkpensionen kommer på kontot första gången på Den nya utbetalningsdagen är 7.11.2014.

Från och med november betalas handikappbidrag för personer under 16 år, handikappbidrag för personer över 16 år, vårdbidrag för pensionstagare och kostersättningen den 7 dagen i månaden till alla på en och samma dag. Om utbetalningsdagen inte är en bankdag, betalas pensionen föregående bankdag. Den nya betalningsdagen är alltså oberoende av begynnelsebokstaven i efternamnet, vilket hittills avgjort betalningsdagen.

Det lönar sig för kunderna att kontrollera hur den nya utbetalningsdagen inverkar på betalningen av fakturor i övrigt. De som tidigare fick sin pension den 4:e dagen i månaden får sin pension nu tre dagar senare. Alla övriga får betalningen på kontot tidigare än hittills.

Ytterligare information till medier
FPA:s hälsoavdelning, planerare Eija Ohvanainen, tfn 050 551 8564