Utmätning av skatteåterbäring skärps

I fortsättningen kan FPA be om att utmätningsmyndigheten utmäter kundens skatteåterbäring, trots att kunden följt den uppgjorda återbetalningsplanen. Ändringen gäller enbart nya återbetalningsplaner.

Syftet med ändringen är att effektivera indrivningen av för mycket utbetalda förmåner. Indrivningen av för mycket utbetalda förmåner är FPA:s lagstadgade skyldighet.

I slutet av år 2012 var volymen av indrivningsärenden gällande för mycket utbetalade förmåner ungefär 119 miljoner euro. Ofta beror indrivningen på att kunden inte i god tid meddelat FPA om det skett förändringar i livssituationen och förmåner har därför utbetalats för mycket till kunderna.

”Vi försöker indriva de förmåner som utbetalats till för stort belopp så fort som möjligt. Tidigare har indrivningen av några hundra euro kunnat räcka åratal. Genom att utmäta kundens skuld sköts ärendet snabbare”, konstaterar jurist Antti Partanen vid FPA.

FPA har indrivit skatteåterbäringar genom utmätning sedan år 2007. Tidigare har FPA bett om utmätning endast i de fall då kunden inte följt den återbetalningsplan som uppgjorts med FPA.

I fortsättningen utmäts skatteåterbäringarna också av de kunder, som betalt tillbaka sin skuld i enlighet med återbetalningsplanen. Det här gäller skulder som indrivs t.ex. av för mycket utbetalt studiestöd, arbetslöshetsskydd eller bostadsbidrag.

Det nya förfarandet gäller endast de efter 28.1.2013 avtalade återbetalningsplaner. När kunden avtalar om delbetalning med FPA får han ett brev, i vilket det klart och tydligt framgår att möjliga skatteåterbäringar kan utmätas.

FPA skickar inte något särskilt meddelande om att skulden utmäts. I stället skickar utmätningsmyndigheten ett förhandsmeddelande om kommande utmätning eller en betalningsuppmaning innan skatteåterbäringen utmäts.

Om kunden betalar hela sin skuld till FPA före slutet av augusti ber FPA inte utmätningsmyndigheten att verkställa utmätningen. Skulden utmäts inte heller om kunden betalar hela sin skuld efter att han fått betalningsuppmaningen från utmätningsmyndigheten. I dessa fall får kunden inte någon betalningsanmärkning i utmätningsregistret.

Om kunden inte betalar hela sin skuld utmäter utmätningsmyndigheten skatteåterbäringen och meddelar kunden om det i ett beslut. Utmätningsmyndigheten tar dock en avgift för indrivningen av skatteåterbäringen. Hur stor avgiften är beror på hur stor skatteåterbäringen är. Kunden får dessutom en betalningsanmärkning. Utmätningen av skatteåterbäringarna förorsakar dock inte någon anteckning om betalningsstörning i kreditupplysningsregistret. Efter utmätningen meddelar FPA kunden om en ny återbetalningsplan.

Ytterligare information till kunderna

På webben www.fpa.fi/aterkrav

Indrivningsenheternas telefonservice vardagar kl. 9–16

• Indrivningsenheten för Södra Finland 020 635 1589