Vårdenhetsval.fi presenteras på Sjukskötardagarna 10–11.3.2016

Kontaktpunkten för gränsöverskridande hälso- och sjukvård presenterar webbplatsen www.vardenhetsval.fi på Sjukskötardagarna på avdelning 2C41 i mässcentret Messukeskus.

Vårdenhetsval.fi är ett informationspaket om valfriheten inom hälso- och sjukvården. Webbplatsen är avsedd både för dem som anlitar hälsovårdstjänster och för anställda inom hälso- och sjukvården. Den erbjuder information om anlitandet av hälso- och sjukvårdstjänster i Finland och utomlands samt om patientens rättigheter och om ersättning av kostnader. Tjänsten tillhandahålls av kontaktpunkten för gränsöverskridande hälso- och sjukvård i samarbete med Institutet för hälsa och välfärd, FPA och och social- och hälsovårdsministeriet.

Informationsbank för yrkesutbildade inom hälso- och sjukvården

Vårdenhetsval.fi är den första riksomfattande webbplatsen som innehåller heltäckande information både om den nationella valfriheten inom hälso- och sjukvården och om den gränsöverskridande hälso- och sjukvården. Webbplatsen har en egen avdelning för yrkesutbildade inom hälso- och sjukvården. Där finns samlad information om exempelvis vård för patienter från utlandet, fakturering av vårdkostnader och statlig ersättning samt om att skicka patienter utomlands för vård. Därtill innehåller webbplatsen information om bland annat läkemedel, resor i anslutning till vård och behandling, språkfrågor och patienthandlingar.

– Vårdenhetsval.fi är en utmärkt hjälp också för yrkesutbildade inom hälso- och sjukvården som kan utnyttja informationen i sitt eget arbete och visa patienterna hur man använder webbplatsen, säger chefen för kontaktpunkten Noora Heinonen. – Webbplatsen är till hjälp om man har frågor som gäller valfriheten inom hälso- och sjukvården i Finland eller anlitande av hälsovårdstjänster i internationella situationer, t.ex. om man vårdar en patient från utlandet eller om en kund är intresserad av att få vård utomlands.

Kom till avdelning 2C41 för en presentation av webbplatsen

Sakkunniga vid kontaktpunkten för gränsöverskridande hälso- och sjukvård och FPA är anträffbara på avdelning 2C41 i hall 2 under Sjukskötardagarna. Där presenterar de Vårdenhetsval.fi under hela evenemanget.

Närmare information för medierna:
Noora Heinonen, chef för kontaktpunkten för gränsöverskridande hälso- och sjukvård, tfn 040 481 4481, fornamn.efternamn@fpa.fi

Närmare information för kunder:

www.hoitopaikanvalinta.fi

www.vardenhetsval.fi