Pressmeddelande 2011-03-24 Gästriklandfinal i simtävlingen Bästa Fyran i Hofors

Report this content

På söndag möts finallagen i Gästrikland för att göra upp om distriktsmästerskapet i Bästa Fyran. Den populära landsomfattande simtävlingen lockar många fjärdeklassare att simma varje år och förra året tävlade mer än 450 lag runtom i Sverige. Syftet med tävlingen är att öka intresset för simning bland svenska skolungdomar.

- Detta är den tävling där stämningen alltid ligger på topp med fantastiska hejarklackar och glada simmare som gör sitt allra bästa. Här kan man se hur lustfyllt det är med simning och självklart vill vi med Bästa Fyran inspirera barn till att börja simma och hoppas att genom vårt engagemang få fler aktiva barn. I år kombinerar vi Bästa Fyran med Skol-DM i simning och det ska bli en spännande söndag, säger Leif Bång från Sim 77 i Hofors.

Förra året tävlade mer än 450 lag över hela landet i Bästa Fyran. I år hoppas arrangörerna att ännu fler ska delta.

- Vi har under det gångna året jobbat hårt med att få upp ett bra kontaktnät mellan Simförbundet
och simklubbarna ute i landet. Tävlingen bygger mycket på ideella krafter i klubbarna och vi ser många väldigt engagerade klubbar, säger Anders Höglund, simkunnighetsansvarig på Svenska Simförbundet.

Simtävlingen är en mixad lagkapp med både killar och tjejer från samma klass. Varje lag har åtta deltagare och var och en i laget ska simma 25 m valfritt simsätt. Bästa Fyran är en del i Svenska Simförbundets arbete med att öka simkunnigheten bland barn i landet. Kellogg’s har ett stort
intresse att stödja verksamheter som får barn att må bättre och är mycket nöjda över att de kan bidra med att öka synligheten av Bästa Fyran bl a genom hemsidan www.bastafyran.se.

Gästriklands distriktsfinal avgörs söndagen den 27:e mars i Hofors Simhall. Tävlingarna startar klockan 13.00. Bästa Fyran tävlar samtidigt som det är tävling i Skol-DM i simning.

För mer information kontakta:

Gästriklands distriktsfinal i Hofors
Leif Bång, Sim 77