Kellogg’s donerar en halv miljard frukostar till utsatta familjer

Report this content

Barnfattigdom är ett globalt problem som även påverkar de Nordiska länderna. Därför startar Kellogg's nu, ”Breakfasts for Better Days” som innebär att Kellogg’s kommer att donera en halv miljard frukostar till utsatta familjer runt om i världen fram till slutet av 2016. Det betyder bl.a. att Kellogg’s stödjer Röda Korsets frukostklubbar i Sverige.

- Varje barn förtjänar en bra start på dagen, och därför har vi valt att hjälpa de som behöver det mest. Det innebär bland annat att vi donerar pengar till Röda Korsets Ungdomsförbund, så att de kan driva frukostklubbar som serverar frukost på fem skolor i Malmö, säger Vibeke Haislund, kommunikationsdirektör på Nordisk Kellogg.

Med Breakfasts for Better Days siktar Kellogg’s på att hjälpa de barn och familjer som drabbas hårdast av den globala konjunkturkrisen. Initiativet innebär att en halv miljard frukostar kommer att delas ut fram till slutet av 2016.

Enligt Statistiska Centralbyrån har läget förvärrats i de svenska kommuner som har störst problem med fattiga barn. I utsatta kommuner som Malmö, Landskrona och Årjäng riskerar cirka 4 av 10 barn att leva i fattigdom. I Danmark uppskattas 65 000 barn växa upp i fattigdom vilket är en ökning med 50 procent på 10 år. I Norge uppskattas över 100 000 leva i fattigdom, och i Finland är siffran över 150 000. Konsekvensen av detta är att många barn i Norden går till skolan utan att äta frukost eller går och lägger sig hungriga.

Nära samarbete med frukostklubbarna
Frukostklubbarna i Malmö startades av Röda Korset med stöd av Kellogg’s 2010. Syftet är att ge barn en god start på dagen och möjlighet att äta frukost i lugn och ro på sin skola.

- Stödet från privata företag betyder mycket. Vi kan alla bidra med olika resurser. Vår största resurs är vår frivilliga personal men vi har begränsade ekonomiska resurser. Här kan privata företag göra en stor insats genom att skänka produkter eller pengar, säger Maja Eriksson Stern Operativt ansvarig för Röda Korsets Ungdomsförbunds Frukostklubbar.

Konceptet med Frukostklubbarna har varit en succé i Malmö. Frukostklubbarna startades på två skolor men finns nu på fem Malmöskolor och nu startas det Frukostklubbar i fler svenska städer.

För mer information kontakta:

Nordisk Kellogg's
Vibeke Haislund, Kommunikationsdirektör
E-post: Vibeke.Haislund@kellogg.com
Telefon: +45 2172 7178

Marcus McKinley, Pressansvarig Sverige
E-post: marcus.mckinley@mannov.se
Telefon: 0709 20 5 2 04

Fakta om Frukostklubbar i Europa
• Kellogg’s stödjer fler än 600 Frukostklubbar runt om i Europa. De flesta är belägna i Storbritannien, men även i bl.a. Belgien, Grekland, Irland, Tyskland, Spanien och Sverige.

• Frukostklubbarna i Sverige drivs av Röda Korsets Ungdomsförbund, som Kellogg’s donerar pengar till.

• Kellogg’s stöder fem Frukostklubbar i Sverige, samtliga belägna i Malmö. 2012 serverade de sammanlagt 6000 frukostar

• Röda Korsets Ungdomsförbund är en del av rödakors- och rödahalvmånerörelsen, som finns i 188 länder i världen. Hela rörelsen arbetar efter det gemensamma målet att förhindra och lindra mänskligt lidande – oavsett vem det drabbar och hur det än uppstår.

Kellogg är världens ledande producent av spannmålsprodukter och en ledande tillverkare av snacks och djupfrysta livsmedel. Bland våra omtyckta varumärken som produceras i 18 länder och säljs i mer än 180 länder finns Corn Flakes ®, Special K ®, Rice Krispies ®, Coco Pops ®, All- Bran ® och många fler. Besök www.kelloggcompany.com om du vill veta mer om våra CSR initiativ och historia.

Taggar: