Svenskarnas favoritflinga - nu med 30 procent mindre socker

Report this content

En av tio äter fruskostflingor varje dag och drygt varannan svensk äter frukostflingor minst en gång i månaden. Smak, lägre sockerinnehåll samt mer fibrer rankas som de viktigaste egenskaperna bland svenska frukostätare vars favoritflinga fått ett nytt recept - speciellt framtaget för den svenska marknaden. Nya Kellogg’s Special K Classic innehåller 30 procent mindre socker än tidigare med fortsatt mycket smak.

Stockholm, maj 2015.
Enligt svenskarna är det viktigast att en frukostflinga smakar gott. Detta tätt följt av ett lägre sockerinnehåll, mer fibrer och lång mättnadskänsla. Speciellt framtaget för den svenska marknaden innehåller nya Kellogg’s Special K Classic 30 procent mindre socker och massor av smak.

− Vi är stolta och glada över att kunna presentera en uppdaterad variant av svenskarnas favoritflinga som funnits på svenska frukostbord i olika former sedan 1950-talet. Vi utvecklar ständigt våra produkter för att möta våra kunders föränderliga preferenser. Det är därför extra roligt att kunna möta den lokala marknadens efterfrågan om god smak och lägre sockerinnehåll säger Julia Dronsch, Marketing Director, Kellogg.

I samband med att den nya flingan lanseras har Kellogg’s genomfört en undersökning i sociala medier. Drygt var tredje svensk deltagare skulle helst börja dagen med en lång och härligt frukost. Detta tätt följt av 25 procent som helst börjar dagen med ett avkopplande spabesök medan 19 procent helst börjar med en skön sovmorgon.  Detta i konkurrens med ett energigivande träningspass och att få frukost på sängen.

− Resultaten visar att frukosten är en viktig stund för många svenskar och det är glädjande att se att den förknippas med en bra start på dagen. Vår nya flinga med mindre socker och massor av smak passar bra in i en balanserad frukost och ger en extra bra start på dagen fortsätter Julia Dronsch.

Kellogg’s Special K på smakturné
Under sommaren genomför Kellogg’s Special K en smakturné på 60 platser i södra Sverige för att introducera den nya flingan. Turnén startar i slutet på april och pågår fram till slutet på augusti med stopp på bland annat VårRuset, GöteborgsVarvet, Summerburst och Bråvallafestivalen. För mer information om Special Ks flingor, besök
www.specialk.se

Om undersökningen:
Undersökningen är genomförd av marknadsundersökningsföretaget YouGov. Under perioden 3-13 november 2014 har sammanlagt 1007 intervjuer genomförts via internet med män och kvinnor i åldrarna 15-60 år. Urvalet är representativt för den svenska befolkningen vad gäller kön, ålder och region.

Om undersökningen i sociala medier:
Under en vecka i april ombads följare av fyra utvalda bloggare att välja hur de helst börjar dagen via en kalkylator framtagen av Kellogg’s Special K. Sammanlagt mottogs 1 519 röster under perioden.

Presskontakt:
MSLGROUP Stockholm
Robin Kvarnström

E-mail: robin.kvarnstrom@mslgroup.com

KELLOGG
Nina Kromann

Corporate Communications Manager
E-Mail: nina.kromann@kellogg.com

Kellogg’s strävar efter att glädja och göra världen ännu bättre genom livsmedel och varumärken som gör skillnad. Med en försäljning på 14,6 miljarder US dollar 2014 är Kellogg’s världens ledande spannmålsföretag och näst största tillverkare av kakor, kex samt snacks. Några av Kellogg’s mest kända varumärken är Corn Flakes, Special K, Frosted Flakes, Rice Krispies, Coco Pops och Pringles. Kellogg’s tror på kraften i frukosten, därför fokuseras insatserna på att bekämpa global hunger genom projektet ”Breakfasts for Better Days”. Initiativet kommer att ge 1 miljard portioner spannmål och snacks, varav mer än hälften är frukostar, till familjer i behov fram till 2016. Mer information: www.kelloggcompany.com, www.kelloggs.se eller www.specialk.se.

Taggar:

Citat

Vi är stolta och glada över att kunna presentera en uppdaterad variant av svenskarnas favoritflinga som funnits på svenska frukostbord i olika former sedan 1950-talet. Vi utvecklar ständigt våra produkter för att möta våra kunders föränderliga preferenser. Det är därför extra roligt att kunna möta den lokala marknadens efterfrågan om god smak och lägre sockerinnehåll.
Julia Dronsch, Marketing Director, Kellogg