Alkylfenoler tillsätts inte tvättmedel

Alkylfenoler tillsätts inte tvättmedel Kemisk-Tekniska Leverantörförbundet (KTF) uppmärksammar att media idag, torsdag 13 juni, skriver om att alkylfenoler används av industrin vid tillverkning av tvättmedel. Alkylfenoler är en grupp av ämnen som är giftiga för vattenlevande organismer och misstankar om hormonstörande effekter har funnits en längre tid. 1990 beslutade regeringen att användningen av alkylfenoler i alla användningsområden skulle minskas med 90 % till år 2000 och på sikt avvecklas helt. Sedan flera år tillbaka finns fullgoda alternativ till användning av alkylfenoler i tvättmedel. Därför har medlemmarna i KTF redan på 70- talet åtagit sig att begränsa användningen av alkylfenoler av miljöskäl. 1989 togs ett gemensamt beslut att avveckla alkylfenoler helt. Idag sker inga aktiva tillsatser av alkylfenoler inom industrin. Avvecklingen har kontrollerats noga av myndigheterna och anses nu avslutad. För mer information kontakta KTF: Anna Månsson 08-783 82 48 Olof Holmer 08-783 82 43 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/06/13/20020613BIT00940/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/06/13/20020613BIT00940/wkr0002.pdf