Information om hårfärger från Kemisk-Tekniska Leverantörförbundet

Information om hårfärger från Kemisk-Tekniska Leverantörförbundet Kemisk-Tekniska Leverantörförbundet (KTF) uppmärksammar att Dagens Nyheter idag, måndag den 22 april, skriver om potentiella hälsoskadliga egenskaper hos hårfärger. Ingen fastställd risk för blåscancer Dagens Nyheter refererar till en amerikansk studie där 1800 personer studerats. En av flera pågående stora studier, som t ex den som American Cancer Society har gjort på så många som 570 000 kvinnor visat att det inte förekommer någon förhöjd cancerrisk med att använda hårfärger. En genomgång 1995 av de studier som redan gjorts inom området slog fast att "inga mätbara risker för blåscancer kan påvisas hos dem som använder hårfärger". Dessa studier och många andra epidemiologiska bekräftar säkerheten hos hårfärger. Vidare är frekvensen av fall av blåscancer ungefär två gånger så hög hos män som hos kvinnor. Detta talar inte för att hårfärger är en betydande risk för utvecklande av blåscancer, då merparten av färgningarna görs av kvinnor. Hårfärger kan i enstaka fall orsaka allergiska reaktioner I Sverige utförs över 10 miljoner hårfärgningar per år, men antalet fall av allergiska reaktioner som registreras är i detta sammanhang mycket litet, men i enstaka fall förekommer kraftiga reaktioner. Denna risk har värderats av EUs experter, och funnits vara acceptabel om de regler som finns i EUs kosmetikdirektiv efterlevs, det vill säga fastställda haltgränser och varningstext på förpackningarna. I Sverige håller kontrollmyndigheten för kosmetiska & hygieniska produkter, Läkemedelsverket, ett biverkningsregister, dit hudläkare ska rapportera fall av allergier. I detta kan man inte heller märka en förhöjd frekvens i rapportering av allergifall p.g.a hårfärgning. Som Dagens Nyheter också påtalar i sin artikel, är det mycket viktigt att konsumenten alltid läser varningstexten och bruksanvisningen noggrant före varje färgning och att konsumenten använder de plasthandskar som medföljer förpackningen. Man bör som konsument också vara medveten om att allergiska reaktioner från alla produkter kan uppstå när som helst. Många hårfärgsleverantörer rekommenderar därför att man inför varje färgning gör ett överkänslighetstest. Hårfärgers säkerhet är väl undersökt Kosmetiska produkters säkerhet (däribland hårfärger) regleras genom det europeiska Kosmetikdirektivet (76/768/EEG), vilket bland annat kräver att tillverkande företag genomför en säkerhetsbedömning av varje produkt som marknadsförs (detta inkluderar både potentiella allergena och carcinogena effekter). Den ansvariga myndigheten i respektive medlemsland (för svenska producenter: Läkemedelsverket) har rätt att ta del av dessa säkerhetsbedömningar. För att bedöma kosmetiska ingrediensers säkerhet på EU-nivå har Kommissionen hjälp av SCCNFP (Scientific Committee on Cosmetic Products and Non-food Products), en kommitté bestående av oberoende vetenskaplig expertis. Kosmetikbranschen anser att hälsofrågor kring kosmetika är av absolut största vikt och samarbetar därför till fullo med EU-kommissionen och dess expertkommitté, bland annat när det gäller att bidra med relevant forskningsdata. Här ska nämnas att SCCNFP nyligen gjort säkerhetsbedömningar av 61 hårfärgämnen med rekommendationer om deras användningsområde, högsta koncentration samt om särskilda varningstexter. Hårfärger är några av de mest undersökta och väldokumenterade konsumentprodukter som finns på marknaden och omfattande studier visar att hårfärger är säkra när de används på ett korrekt sätt. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/04/22/20020422BIT01060/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/04/22/20020422BIT01060/wkr0002.pdf