Mediainformation från Kemisk-Tekniska leverantörförbundet

Report this content

Mediainformation från Kemisk-Tekniska leverantörförbundet Med anledning av uppgifterna om solkrämer och hormonstörande ämnen i bland annat Aftonbladet En nyligen publicerad schweizisk studie menar att vissa UV-filter i djurförsök har en hormonstörande effekt. Dessa UV-filter är: · 4-methylbenzylidene camphor · ethylhexyl methoxycinnamate / octyl methoxycinnamate · benzophenone-3 Detta uppmärksammades igår i media i Danmark och Norge och i dag i Sverige. Norska SNT (Statens Næringsmiddelstilsyn) menar att nämnda studie inte ger anledning att sluta att använda solskyddskrämer med kemiska UV-filter. Den hormonstörande effekten som forskarna menar att de visat är ytterst låg, c:a 2 000 000 gånger lägre än för kontrollsubstansen estradiol. Alla UV-filter måste dessutom godkännas av EU:s expertkommitté för kosmetiska produkter, SCCNFP, innan de kan användas i kosmetik. På samma sätt godkänner Food and Drug Administration, FDA, UV-filter i USA. Detta gör att UV-filter är några av de mest välundersökta ingredienser som finns i kosmetiska produkter. Dessa filter har använts i över 20 år i solskyddsprodukter och KTF ser i dagsläget ingen anledning till omvärdera säkerheten för dessa produkter. Dock följer vi givetvis nogsamt forskningen och ser positivt på att det vetenskapliga underlaget rörande produkternas säkerhet stärks. Vid frågor: Christina Mattsson, KTF, 08-522 244 11, 070-932 12 97 Peter Jansson, KTF, 08-522 244 18 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/04/24/20010424BIT01760/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/04/24/20010424BIT01760/bit0001.pdf