Pressmeddelande från Kemisk-Tekniska Leverantörförbundet (KTF) om barnhygienprodukters säkerhet. Hygienprodukter för barn är säkra Svenska Naturskyddsföreningen (SNF) har nyligen publicerat en broschyr som ifrågasätter säkerheten hos hygienprodukter avsedda för baby/barn. KTF beklagar om SNF genom sin broschyr "Babyn, hälsan och miljön" skapat omotiverad oro bland föräldrar och andra som köper hygienprodukter för baby/barn. En god hygien är viktigt för att skydda babyn/barnet från smittosamma sjukdomar (förkylning, maginfluensa etc.) · SNF:s broschyr "Babyn, hälsan och miljön" bygger på egenhändigt insamlad information från Internet samt subjektiva tyckanden. · SNF:s broschyr bygger INTE på den toxikologiska riskbedömning som är nödvändig för att få marknadsföra kosmetiska produkter, däribland hygienprodukter avsedda för baby/barn, på den Europeiska marknaden. · SNF:s bristfälliga s.k."riskbedömning" lever inte upp till de krav som ställs på toxikologiska riskbedömningar enligt europeisk kosmetiklagstiftning och skulle leda till säljförbud och eventuell polisanmälan. Kosmetiska produkters säkerhet (däribland hygienprodukter avsedda för baby/barn) regleras genom det Europeiska Kosmetikdirektivet (76/768/EEG), vilket bl.a. kräver att tillverkande företag genomför en toxikologisk riskbedömning av varje ny produkt som marknadsförs. Den ansvariga kontrollmyndigheten i respektive medlemsland (i Sverige Läkemedelsverket) tar genom inspektion del av dessa säkerhetsbedömningar för att säkerställa att de är korrekt genomförda och kan påvisa säkerhet för produkten. Biverkningar från hygienprodukter accepteras i praktiken inte alls och rapporter om biverkningar är ytterst sällsynta. Företagen är också skyldiga att registrera produkterna hos kontrollmyndigheten. Det Europeiska Kosmetikdirektivet innehåller tydlig information om vilka ämnen som är förbjudna samt vilka som är tillåtna under speciella villkor. Färgämnen och konserveringsmedel finns dessutom listade i s.k. "positivlistor", d.v.s. endast listade ämnen får användas i kosmetiska produkter på den Europeiska marknaden. På europanivå har EU-kommissionen, som är ansvarig för att kosmetiklagstiftningen efterföljs, hjälp av SCCNFP (Scientific Committee on Cosmetic Products and Non-food Products), en kommitté bestående av oberoende vetenskaplig expertis. KTF följer givetvis noggrant forskningen och ser positivt på att det vetenskapliga underlaget rörande produkternas säkerhet stärks ytterligare. Vid frågor: Peter Jansson, KTF, 08-522 244 18, Christina Mattsson, KTF, 08-522 244 11 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/06/11/20010611BIT00410/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/06/11/20010611BIT00410/bit0001.pdf