Upphandlingar görs om efter påpekanden från bransch

Upphandlingar görs om efter påpekanden från bransch Under det senaste halvåret har två inköpsorganisationer - Gästrike Inköp och Huddinge kommun - beslutat göra om upphandlingar efter påpekanden från IIH (Branschföreningen för Industriell och Institutionell Hygien). I båda fallen gällde det upphandling av kemisk-tekniska produkter, framför allt maskindiskmedel, och servicen i anslutning till diskfunktionen. IIH begärde förtydliganden på en rad oklara punkter i anbudsunderlagen, eftersom det inte framgick hur de "luddigt" ställda kraven skulle utvärderas. IIH pekade också på att anbudsunderlagen var diskriminerande och konkurrenshämmande. De hade formulerats så att det tydligt framgick vilken leverantör inköpsorganisationen bestämt sig för att välja. -Vårt syfte är definitivt inte att "sätta dit" enskilda inköpare. Vårt mål är istället att offentliga upphandlingar ska ske i enlighet med LOU med sina krav på ickediskriminering, konkurrensneutralitet och proportionalitet, säger Ulrika Flodberg VD på IIH. Lika viktigt är det att minska administrationen runt upphandlingarna. Enligt Ulrika Flodberg ägnar leverantörsföretagens offertavdelningar idag oproportionerligt mycket dyrbar tid åt att fylla i mängder av blanketter - ofta manuellt - och att försöka förstå vad inköparen frågar efter och hur anbuden ska utvärderas. -Vi vill ha dialog med inköpsorganisationerna innan anbudsunderlagen färdigställs, säger Ulrika Flodberg. Då kan vi tillsammans kontrollera att förfrågningsunderlaget formulerats så att leverantören kan besvara dem korrekt och att inköparen kan utvärdera dem neutralt. -Varför inte göra som städchefen i Lindesbergs kommun, som tog kontakt med IIH före en städupphandling för att kontrollera fakta, frågar Ulrika Flodberg. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/05/29/20010529BIT00770/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/05/29/20010529BIT00770/bit0001.pdf