Delning av Kemikalieinspektionen – mycket dåligt förslag för näringslivet!

Report this content

Vi behöver förbättrad service, inte försämrad! I Näringsdepartementets utredning om utlokalisering av myndigheter som överlämnades till Statsrådet Ulrika Messing tisdagen den 25 januari framgår att man har för avsikt att dela Kemikalieinspektionen och utlokalisera delar av verksamheten till Karlstad. Detta är ett mycket dåligt förslag för näringslivet och särskilt för de företag som tillverkar och säljer olika kemiska produkter. Hela samhället är på olika sätt beroende av kemiska produkter för att fungera. Råvaror till produkter, bränslen, smörjmedel, lackering, målning, rengöring, limning, fogning, processkemikalier – listan kan göras hur lång som helst. Kemin i samhället är redan i dag föremål för omfattande reglering i tämligen komplicerade regelverk. Inget tyder på att detta kommer att minska. Tvärtom planeras en ny lagstiftning i Europa, REACH, som kommer att sätta ännu högre tryck på näringslivet. I grunden är vi av uppfattning att ett stabilt regelverk är nödvändigt för att säkerställa hälsa och miljö på både lång och kort sikt. Eftersom dessa frågeställningar på Kemiområdet är komplicerade och inne i en intensiv förändringsfas på både europanivå och nationell nivå kommer en utlokalisering leda till försämrad service för näringslivet i ett kritiskt läge. Hur viktigt är lagefterlevnad för regeringen? Det är helt nödvändigt för oss inom den kemisk-tekniska industrin att ha nära kontakter med Kemikalieinspektionen för att kunna serva medlemmarna med hur olika regleringar förändras och hur dessa ska tolkas. De olika enheterna inom Kemikalieinspektionen behöver dessutom varandra för att det ska kunna säkerhetsställas att verksamhetsutövningen är på högsta möjliga kompetensnivå inom alla områden. Att, som utredningen föreslår, utlokalisera den del av verksamheten som rör vägledning och tillsyn kommer att ge ett alvarligt avbräck i möjligheten att serva näringslivet. Vi är i konstant behov av kontinuerlig vägledning och vill dessutom att inspektionsverksamheten utökas. Viljan att följa lagstiftningen har en direkt koppling till sannolikheten att brott beivras. Redan i dag vill vi därför se mer inspektion, snarare än mer lagar. Det verkar vara en sjuka i samhället att vi hela tiden får fler och mer komplicerade lagar och hela tiden sämre möjligheter att följa upp dem. Vi vill inte se en marknad där illegal verksamhet tar marknadsandelar av seriösa företag. Denna väg blir dock allt mer lockande när det blir svårare och dyrare att följa lagarna och samtidigt samhällets resurser för beivrande försämras och dras ner. För att vägledning och inspektion ska bli effektiv och korrekt måste det finnas en omfattande kunskap inom toxikologi, ekotoxikologi och juridik även där. Därför är det viktigt att Kemikalieinspektionens samtliga enheter har ett fortsatt nära samarbete och att den nuvarande kompetensen inte slås sönder vilket blir fallet om hela verksamhetsgrenar ändrar både lokalisering och personal. Alla förlorar på förslaget! Vi är inte odelat positiva till hur Kemikalieinspektionens verksamhet bedrivs i dag. Följande punkter behöver till exempel förbättras: • Fler inspektioner, särskilt av företag som underlåter att rapportera till produktregistret • Samordning av de nordiska produktregistren med möjlighet till elektronisk registrering av produkter. Att bryta sönder Kemikalieinspektions nuvarande struktur kommer att försämra deras möjligheter att ge service till näringslivet i en för oss kritisk tid och vi lär heller inte få det lättare att få gehör för våra synpunkter till förbättring. Näringsliv, Hälsa och Miljö har allt att förlora och inget att vinna på förslaget till utlokalisering av delar av Kemikalieinspektionen. Lägg förslaget i papperskorgen omedelbart! Olof Holmer VD för: Kemisk-Tekniska Leverantörförbundet (KTF) Sveriges Färgfabrikanters Förening (SVEFF) Sveriges Fog- och Limleverantörers förening (Lim.se) För ytterligare information: Olof Holmer Tel: 08-783 82 43 Mobil: 070-950 70 19 E-mail: olof.holmer@ktf.se