Hygienprodukter för barn är säkra

Report this content

Hygienprodukter för barn är säkra Svenska Naturskyddsföreningen (SNF) lanserar i dag en kampanj, som kritiserar hygienprodukter för barn/baby, trots att produkterna är säkra och uppfyller kosmetikalagstiftningens högt ställda krav. Kemisk Tekniska Leverantörförbundet (KTF) är överens med SNF om att hygienprodukterna ska vara säkra att använda, men vi delar inte SNF:s slutsatser. KTF beklagar att SNF genom sin rapport skapar omotiverad oro bland föräldrar och andra som köper hygienprodukter för baby/barn. Hygienprodukter ingår som en naturlig del i vår normala vardag och en god hygien är också viktig för att skydda babyn/barnet från sjukdomar. Hygienprodukter för barn föremål för noggrann säkerhetsvärdering Alla KTF:s medlemmars produkter genomgår en omsorgsfull säkerhetsvärdering och är säkra och kan tryggt användas på små barn. SNF:s kampanj baseras på en ofullständig undersökning av produkternas ingredienser utan hänsyn till halt, exponering, applikationssätt m.m. De ledande oberoende vetenskapliga organen i Europa 1) och USA 2) inkluderar däremot denna kunskap i sina säkerhetsvärderingar. Dessa ligger till grund för den lagstiftning som KTF:s medlemmar följer. Säkerhet för hygienprodukter avsedda för barn regleras av Läkemedelsverkets föreskrifter för kosmetiska och hygieniska produkter. Lagstiftningen kräver bland annat att tillverkande företag genomför en omsorgsfull säkerhetsvärdering som är öppen för myndigheters tillsyn. KTF:s medlemsföretag tar givetvis hänsyn till komponenters och produkters hälso- och miljöegenskaper vid produktutvecklingen. Kosmetikbranschen anser att hälsofrågor kring kosmetik och hygien är av absolut största vikt och samarbetar fortlöpande med nationella myndigheter, EU-kommissionen och dess expertkommittéer. Hygienprodukter för barn är säkra Föräldrar kan även i framtiden känna sig trygga i användningen av hygienprodukter för barn. Hygienprodukter för barn är säkra Föräldrar kan även i framtiden känna sig trygga i användningen av hygienprodukter för barn. Kontakt: Peter Jansson peter.jansson@ktf.se +46-8-783 82 45 Olof Holmer Olof.holmer@ktf.se +46-8-783 82 43 1) SCCP, http://europa.eu.int/comm/health/ph_risk/committees/sccp/sccp_en.htm 2) CIR, http://www.cir-safety.org/ ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/09/09/20040909BIT21430/wkr0001.pdf