Allt fler berörs av skärpt EU-förordning för kemikaliehantering

Report this content

Den 1 juni 2015 sker det sista steget i införandet av EU:s skärpta regler för klassificering, märkning och förpackning av kemiska produkter. Då måste även kemiska blandningar, och inte bara rena ämnen, hanteras enligt kraven i den s.k. CLP-förordningen. Detta innebär att allt fler företag berörs.

CLP-förordningen innebär ökade krav på alla parter i distributionskedjan. Tillverkare, leverantörer, distributörer och importörer av kemiska produkter, är alla skyldiga att tillhandahålla uppdaterade säkerhetsdatablad och korrekt märkning av sina produkter enligt kraven i CLP.

– Det kommer hela tiden nya regler som man ska sätta sig in i och att anpassa sig efter dem är ofta ett omfattande och tidskrävande arbete. Om man inte dagligen jobbar med dessa frågor kan det vara svårt att veta vad som ska göras. Allt fler väljer därför att anlita externa kemikaliekonsulter som oss, säger Helena Ousbäck, vd KemRisk Sweden.

Den stora skillnaden är att även kemiska blandningar måste hanteras enligt CLP-förordningen och att det tidigare regelverket KIFS upphör att gälla. CLP innehåller flera förändringar. I den nya märkningen Kommer det att finnas förnyade begrepp såsom faropiktogram, signalord samt faro- och skyddsangivelser.

– En annan stor synlig skillnad är att märkningen enligt CLP har symboler mot vit bakgrund med röd ram istället för de orangefärgade farosymbolerna. Symbolerna har dessutom blivit fler, den tidigare farosymbolen för ”Hälsoskadlig/Irriterande” har nu delats upp i två stycken, ”Hälsofarlig” och ”Skadlig” och piktogrammet ”Gas under tryck” har tillkommit, säger Helena Ousbäck.

Företagen måste även tillhandahålla klassificering enligt CLP i säkerhetsdatabladen samt information om den kemiska produkten eller ämnet i övrigt. Säkerhetsdatabladen ska hela tiden hållas uppdaterade enligt gällande regelverk.

– Överhuvudtaget har företagens miljöarbete fått ett större fokus och de får lägga allt mer tid på det. Vi uppmanar därför företagen att börja arbetet med övergången till CLP redan nu för att få allt i ordning i tid och där kan vi med vår erfarenhet och kompetens förstås vara en bra hjälp, säger Helena Ousbäck.

Fakta
CLP är en EU-förordning som innefattar klassificering, märkning och förpackning (Classification, Labelling and Packaging) av kemiska ämnen och blandningar och gäller i hela EU sedan januari 2009. Under en övergångsperiod fram till och med den 1 juni 2015 kommer Kemikalieinspektionens föreskrifter om klassificering och märkning, KIFS, och CLP-förordningen att gälla parallellt. Syftet med CLP-förordningen är att arbetstagare och konsumenter inom EU ska få tydlig information om vilka risker som är förknippade med de kemiska produkterna och vilka eventuella verkningar de har.

Helena Ousbäck, vd KemRisk Sweden AB
0707-946742,
helena.ousback@kemrisk.se

KemRisk Sweden AB är ett expansivt svenskt företag som verkar inom Europa med att bistå kemikalieindustrin (företag, miljökonsulter, offentlig sektor) inom alla branscher med korrekt utformade säkerhetsdatablad, komplett kemikalieregister, etiketter och mycket mer. KemRisk grundades år 2002 och finns i Mjärdevi Center i Linköping.