Mjärdeviföretaget KemRisk laddar inför skärpt EU-förordning

Report this content

De skärpta reglerna för kemikaliehantering som införs nästa år, innebär ökad efterfrågan hos KemRisk i Linköping. Allt fler företag anlitar externa kemikaliekonsulter och KemRisk står redo med stärkt bemanning och utökad styrelse som investerat nya pengar i företaget.

Den 1 juni 2015 sker det sista steget i införandet av EU:s skärpta regler för klassificering, märkning och förpackning av kemiska produkter. Då måste även kemiska blandningar, och inte bara rena ämnen, hanteras enligt kraven i den s.k. CLP-förordningen. Detta innebär att allt fler företag berörs.

– Många vänder sig till oss för att få hjälp när de inte riktigt vet vad som ska göras eller har tiden att själva göra det. Det kommer hela tiden nya regler som man ska sätta sig in i och att anpassa sig efter dem är ofta ett omfattande och tidskrävande arbete, säger Helena Ousbäck, vd KemRisk Sweden.

CLP-förordningen innebär ökade krav på alla parter i distributionskedjan. Tillverkare, leverantörer, distributörer och importörer av kemiska produkter, är alla skyldiga att tillhandahålla uppdaterade säkerhetsdatablad och korrekt märkning av sina produkter enligt kraven i CLP.

KemRisk har mer än 20 års erfarenhet av kemikaliehantering och deras verksamhet bygger på ett system utifrån vilket de genererar, översätter och löpande uppdaterar kundernas säkerhetsdatablad. Man erbjuder dessutom kemikalieregister, hjälp med etikettframtagning och många andra konsulttjänster.

– Vi fokuserar på att förenkla och förtydliga arbetet som företag står inför med att anpassa sig till de nya lagkraven och att hålla sig uppdaterade, säger Helena Ousbäck och fortsätter:

– Överhuvudtaget har företagens miljöarbete fått ett större fokus och de får lägga allt mer tid på det. Vi uppmanar därför företagen att börja arbetet med övergången till CLP redan nu för att få allt i ordning i tid.

Fakta
CLP är en EU-förordning som innefattar klassificering, märkning och förpackning (Classification, Labelling and Packaging) av kemiska ämnen och blandningar och gäller i hela EU sedan januari 2009. Under en övergångsperiod fram till och med den 1 juni 2015 kommer Kemikalieinspektionens föreskrifter om klassificering och märkning, KIFS, och CLP-förordningen att gälla parallellt. Syftet med CLP-förordningen är att arbetstagare och konsumenter inom EU ska få tydlig information om vilka risker som är förknippade med de kemiska produkterna och vilka eventuella verkningar de har.

Helena Ousbäck, vd KemRisk Sweden AB
0707-946742,
helena.ousback@kemrisk.se

KemRisk Sweden AB är ett expansivt svenskt företag som verkar inom Europa med att bistå kemikalieindustrin (företag, miljökonsulter, offentlig sektor) inom alla branscher med korrekt utformade säkerhetsdatablad, komplett kemikalieregister, etiketter och mycket mer. KemRisk grundades år 2002 och finns i Mjärdevi Center i Linköping.