Högsta domstolen har beslutat att inte bevilja Kentaro AG prövningstillstånd

Report this content

Kentaro AG har överklagat Svea hovrätts beslut från den 25 april till Högsta domstolen, eftersom Kentaro anser att hovrättens beslut är felaktigt, oklart och inte går att verkställa. Hovrättens beslut avser C More Entertainment ABs begäran om säkerhetsåtgärder i syfte att hindra TV-sändningar av allsvenska fotbollsmatcher. Högsta domstolen har idag beslutat att inte bevilja Kentaro prövningstillstånd.

- Vi konstaterar att fördelen med dagens avgörande är att en av de juridiska processerna har avslutats och att vi nu kan fokusera mer på vår målsättning att på bästa sätt tillgodose det stora intresset för svensk fotboll, säger Philippe Huber för Kentarokoncernen.

Högsta domstolens beslut avser endast Kentaros överklagande av hovrättens beslut om säkerhetsåtgärder och vite. Kronofogdemyndigheten och Nacka tingsrätt har tidigare slagit fast att hovrättens beslut inte går att verkställa. För att något vite överhuvudtaget ska aktualiseras måste C More inleda nya processer. Vitet kan i nuläget högst uppgå till 8 MSEK.

Högsta domstolens beslut påverkar inte Kentaro AGs skadeståndstalan mot C More Entertainment AB om åtminstone 100 MSEK i det pågående skiljeförfarandet enligt Stockholms Handelskammares Skiljedomsinstituts regler.