• Kenwood/

Kenwood vill minska matsvinnet i köket - inspirerar med interaktiva och hållbara tips

Report this content

Tillsammans med hållbarhetsexperter lanserar köksmaskinsexperten Kenwood nu sitt nya initiativ “Let's Make Food, Better” för att minska matsvinnet i köket. Idag slängs över en tredjedel av all mat som produceras. Genom nya, inspirerande recept och tips, är målet med kampanjen att ge fler människor möjlighet att njuta av bättre mat, ta vara på alla råvaror och samtidigt spara på jordens resurser.

Vår matkonsumtion har en betydande påverkan på miljön och matsvinn är en stor bidragande faktor till klimatförändringarna. Detta beror på att det frigörs metan, en potent växthusgas, när matavfallet bryts ner på soptippar. Globalt sett slängs över en tredjedel av all mat som produceras för människor, vilket konstateras av World Food Programme, en organisation inom FN som arbetar för att bekämpa hungersnöd. Regeringen i Sverige har också beslutat att minska matsvinnet enligt FN:s mål i Agenda 2030, vilket innebär att det globala matsvinnet ska halveras.

För att minska matsvinnet i hushållen lanserar Kenwood nu initiativet "Let's Make Food, Better" – med interaktiva tips och recept.

- Vi på Kenwood har en stor passion för mat och vill bidra till att minska matsvinnet för en mer hållbar framtid. Vi är därför stolta över att lansera det globala initiativet 'Let's Make Food, Better'. Vi strävar efter att göra matlagning och bakning mer hållbart där det tas tillvara på alla råvaror och där vi återanvänder våra rester till nya maträtter istället för att slänga mat. Vårt mål med initiativet är att fler ska kunna minska sin miljöpåverkan på ett enkelt sätt, samtidigt som de njuter av god mat, säger Margita Westeus, senior kategorichef för Kenwood i Norden.

Kenwoods 5 bästa tips för att minska matsvinn:

1. Få ingredienser att hålla längre med fermentering
    Inläggningar och fermenteringar är inte bara trendiga, de är också ett smart sätt att bevara grönsaker och annat som du inte kan använda direkt. Gör kimchi, pickles, kålsallader och surkål av dina överskott och boosta din tarmhälsa samtidigt. Bonuspoäng: de kan hålla sig i flera månader!

2. Nyttja skalet!
    Skalet på många frukter och grönsaker är höga i antioxidanter, fiber och vitaminer - så lägg ned skalaren! Skalning av grönsaker är inte bara en förlust av tid och pengar, det bidrar också till tonvis av matsvinn varje år. Om du inte kan låta bli att skala, spara skalet! Potatisskal kan gräddas till knapriga snacks och skalet från dina rotfrukter kan kokas för att göra en buljong eller fond. Apelsinskal eller citronskal kan användas som smaksättare för både bakverk och matlagning.

3. Använd dina skafferi- och kylskåpsfavoriter
    Matsvinn uppstår inte enbart från färska ingredienser utan mycket kan glömmas bort längst bak i skafferiet eller kylskåpet. Överblivna nötter, frön och havregryn kan alla användas för att göra hemmagjorda mjölsorter, som är idealiska för att skapa en rad söta bakverk, från nötiga kakor till pannkakor. Har du hittat en nästan tom burk jordnötssmör? Tillsätt det i overnight oats eller gör en läcker sataysås till salladen.

4. Förvara maten korrekt
    För att undvika att dina råvaror blir dåliga i förtid är det viktigt att förvara livsmedel enligt anvisningarna. För färska råvaror som potatis, lök och tomater ska du förvara dem i rumstemperatur. Var försiktig med att placera bananer bredvid andra frukter i fruktskålen eftersom de utsöndrar etylengas som påskyndar mognadsprocessen. Och, glöm inte att "bäst-före"-datumet inte nödvändigtvis betyder att maten inte längre är ätbar, det indikerar bara när produkten har sin högsta kvalitet.

5. Ge nytt liv till dina matrester
    Mycket av den mat som kastas bort skulle istället kunna komposteras. Grönsaks- och fruktskal, äggskal och kaffesump kan alla läggas i en kompostbehållare för att ge näring till din trädgård och boosta dina växter. Du kan även använda överbliven kaffesump för att göra utsökta bakverk eller en kryddig marinad. Tepåsar kan också användas för att smaksätta bakverk. Så var kreativ med dina matrester och ge dem ett nytt liv i din trädgård eller i ditt kök!

Mer tips, knep och recept för att minska matsvinnet och spara pengar kan du hitta HÄR

Läs mer om Kenwoods initiativ Let's Make Food, Better HÄR

För mer information, kontakta:
Daphna Zacharias, presskontakt Adersten&Norlin
Email: daphna@aderstennorlin.com
Tel: 076-005 49 61

Hos Kenwood har vi designat och utvecklat ledande, tilltalande och effektiv köksutrustning sedan 1947. Kenwoods köksmaskiner används i kök över hela världen och som experter på matlagning har vi fokus på att varje produkt ökar glädjen vid användning i köket och att den håller hög kvalitet. Kenwood är en del av De’Longhi Group. Läs mer på https://www.kenwoodworld.com/sv-se

Taggar:

Snabbfakta