Lars Nordstrand ny ordförande för Keolis Nordic AB och Busslink.

Report this content

Lars Nordstrand tillträder i november posten som arbetande styrelseordförande för Keolis Nordic och som styrelseordförande i dotterbolaget Busslink Sverige AB. Förändringarna sker i samband med att nuvarande styrelseordföranden Rune Svensson, 73 år lämnar sina uppdrag. Lars Nordstrand är i dag trafikdirektör på SL (Stockholms lokaltrafik).

- Lars Nordstrand kommer med sin långa och breda erfarenhet av kollektivtrafik att bli en mycket stor tillgång för Keolis Nordic, säger Rune Svensson, nuvarande styrelseordförande i Keolis Nordic och Busslink.
- Lars Nordstrands kommer till en början att koncentrera sig på att vidga våra marknader i Norge och Danmark där vi har flera viktiga upphandlingar på gång. Jag vill understryka att Nordstrand inte kommer att vara engagerad i projekt som kan ha beröring med SLs verksamheter förrän tilldelningsbeslutet om tunnelbanan vunnit laga kraft, säger Erik Bech-Jansen, Executive Vice President i Keolis Nordic AB. Det är viktigt att understryka eftersom Keolis Nordic är majoritetsägare i Stockholm TUB, som ju är en av anbudslämnarna.

- Keolis Nordic var delägare i Citypendeln och dess problematiska övertagandet av pendeltågstrafiken 2000. Nu är Keolis mycket respekterat företag på den nordiska kollektivtrafikmarknaden. Att vi stod pall, att vi löste uppgiften och att vi gjorde ett framgångsrikt överlämnande till en ny entreprenör har medverkat till att lägga grunden för vår nuvarande position. Just nu förbereds många stora kollektivtrafikupphandlingar i Norden och vi arbetar intensivt för att vår modell för en trafik som präglas av kvalitet i mötet med passagerare och personal skall vinna nya marknader avslutar Erik Bech-Jansen.