Report this content

Konsortie för anbudsgivning och drift inom kollektivtrafiken i norska Bergen-regionen – Fjord1 Partner
De två kollektivtrafikbolagen Fjord1 och Keolis Nordic har ingått avtal om att etablera ett samarbete för anbudsgivning och drift inom kollektivtrafik i Bergen-regionen. Konsortiet har fått namnet Fjord1 Partner. Konsortiets första projekt blir att lämna anbud på spårvägen i Bergen. Fjord1 Partner har ansökt om att få bli prekvalifcerade till att delta i denna upphandling.

Fjord1
Koncernen driver en betydande verksamhet inom transport, i nuläget huvudsakligen i Vestlandet. Verksamheten omfattar färjor, fartyg, bussar och godstransport. Omsättningen var 2007 knappt 3 miljarder norska kronor.

Keolis
Keolis har sitt huvudkontor i Paris. Gruppen bedriver verksamhet inom järnväg, spårväg, tunnelbana och busstrafik i åtta europeiska länder samt Kanada. Gruppens omsättning är ca 20 miljarder norska kronor. I Norden finns gruppen representerad i Sverige, Danmark och nu även i Norge genom det nordiska holdingbolaget Keolis Nordic.

Företaget är prekvalificerat för anbudgivning i upphandlingen av tunnelbanan i Stockholm samt ligger i förhandling gällande uppgradering och utbyggnad av spårvägen i Stockholm.

Kompletterande kompetens
”För Fjord1 kommer samarbetet ge oss möjligheten att konkurrera i upphandlingar inom andra transportfomer och i andra regioner än vad Fjord1 gör idag. Detta gäller både spårvägsdrift och busstrafik i städer” säger Olav Smørdal i Fjord1 och fortsätter: ”Vårt huvudsakliga bidrag i samarbetet är kunskap om det norska samhället, norsk kollektivtrafik och, om konsortiet vinner driftsuppdrag, har vi erfarenhet av att hantera de administrativa rutinerna”.

”Keolis har som nämts betydande internationell erfarenhet från både järnväg, spårvagns- och bussdrift i stadsmiljö, men som ny aktör på marknaden är ett samarbete med ett norskt bolag med stark förankring en klar fördel” säger Erik Bech-Jansen, Vice President Keolis Nordic. ”Vi ser med stor förväntan fram emot upphandlingskonkurrensen i Bergenregionen, och från vår sida kommer vi att bidra med kompetens från flera länder i processen” fortsätter Bech-Jansen.

Första steg är prekvalificering till anbudet på spårvägen
Skyss, som ansvarig uppdragsgivare, har startat en prekvalificeringsprocess för utvidgning av spårvägen i Bergen. För det nya konsortiet kommer ett första steg vara att prekvalificera sig till upphandlingen. ”Oavsett hur många liknande processer man har tidigare erfarenhet från så är det spännande att se vilka nya möjligheter som ges, och vilka faktorer som nya geografiska områden eventuellt medför” säger Bech-Jansen.

Omfattande anbud på busstrafik
”Vi antar att mer än 600 bussar ska läggas ut på anbud i Bergenregionen fördelat på fyra delar med utgång 2009, och tillsammans med vår nya samarbetspartner bör vi vara konkurrenskraftiga” säger Smørdal i Fjord1, men lägger till att konkurrensen på den norska marknaden är hård. Konsortiet förebereder redan bussanbudet kartläggning av driftsförhållanden, depåer och trafiknät. ”När anbudet offentliggörs är vi redan en bit in i upphandlingen” avslutar Smørdal.

Erfarenheter från Bergenregionen
Konsortiet är enigt om att erfarenheterna från Bergen kommer vara utgångspunkt för om en eventuell vidare satsning på andra områden i Norge görs. ”Vi har bevakar upphandlingarna i de olika kommunerna och kommer naturligtvis överväga projektet var för sig. Att förbereda anbud på så stora projekt som bussdriften i Bergen-regionen kostar mycket pengar, så det är klart att vi kommer vara selektiva” avslutar Erik Bech-Jansen.