Fyra av fem som genomgått yrkesinriktad rehabilitering återgår till arbetslivet

Den yrkesinriktade rehabiliteringen erbjuder en väg tillbaka till arbetslivet. Av de kommunala arbetstagare som genomgått yrkesinriktad rehabilitering, dvs. arbetsprövning eller omskolning återgick i fjol 81 procent till arbetslivet.

Enligt Kevas rehabiliteringschef Ulla Palmroos visade sig den yrkesinriktade rehabiliteringen återigen vara resultatrik. - Keva har lyckats väl med sin yrkesinriktade rehabilitering. Rehabiliteringen fungerar bra, även om klienternas medelålder är synnerligen hög och den största enskilda åldersgruppen utgörs av 50-54 -åringar.

De äldre kommunala arbetstagarna hoppas på arbetsarrangemang, de yngre på utbildning

När det gäller de äldre kommunala arbetstagarna är arbetsarrangemang det mest utnyttjade alternativet när det gäller rehabilitering. De äldre arbetstagarna önskar också att arbetsplatsen förblir den samma, även om arbetsbeskrivningen förändras.

Enligt Palmroos har de skräddarsydda arbetsuppgifterna ökat, även om detta blir en allt större utmaning när resultatmålen skärps.

När det gäller de yngre kommunala arbetstagarna är sådana lösningar som tar sikte på utbildning attraktiva alternativ när man överväger arbetsuppgifter som lämpar sig för hälsotillståndet.

Den vanligaste formen av yrkesinriktad rehabilitering på kommunsektorn är arbetsprövning som anlitas när man övergår till nya uppgifter eller återgår till det egna arbetet efter en lång sjukfrånvaro. Omskolning är den näst allmännaste formen av yrkesinriktad rehabilitering och anlitades allt oftare i fjol. Att bli företagare är däremot inte ett populärt alternativ när man av hälsoskäl blir tvungen att arrangera arbetena. Endast ett fåtal ansökningar om näringsunderstöd inkom.

Enligt Palmroos är den yrkesinriktade rehabiliteringen lönsam också för arbetsgivarna.- Med hjälp av yrkesinriktad rehabilitering kan man undvika invalidpensioner och detta minskar arbetsgivarnas förtidspensionsavgifter.

I fjol var rehabiliteringsklienternas medelålder 47,5 år och från kommunsektorn kom totalt 2 334 nya klienter med inom kretsen för den yrkesinriktade rehabiliteringen. På samma sätt som under de föregående åren kom de största klientgrupperna inom den yrkesinriktade rehabiliteringen från kommunsektorns kvinnodominerade branscher; närvårdare och primärskötare, sjukskötare, städare, barnskötare och daghemsbiträden samt sjukhus- och vårdbiträden. Begränsningarna med avseende på hälsan var oftast sjukdomar i rörelseapparaten (43 %) eller mentala störningar (23 %).

Keva har numera hand om den yrkesinriktade rehabiliteringen för både kyrkans och statens arbetstagare

Den yrkesinriktade rehabiliteringen för arbetstagarna inom den evangelisk-lutherska kyrkan övergick förförra året på Keva. De största yrkesgrupperna som från sin anställning hos kyrkan sökte sig till yrkesinriktad rehabilitering var barnledare, byråsekreterare, församlingsmästare och kyrkvaktmästare samt präster och församlingsvärdinnor. Begränsningarna med avseende på hälsan var oftast sjukdomar i rörelseapparaten (33 %) eller mentala störningar (32 %). Den åldersgrupp som oftast sökte sig till yrkesinriktad rehabilitering bland dem som var anställda inom kyrkan var 40-44 -åringar, vilket betyder att klienterna var klart yngre än rehabiliteringsklienterna på kommunsektorn.

Den yrkesinriktade rehabiliteringen för statens arbetstagare överfördes vid årsskiftet på Keva.

Den yrkesinriktade rehabiliteringen har som mål att hjälpa partiellt arbetsföra arbetstagare att fortsätta i arbetslivet.

Ytterligare information:
rehabiliteringschef Ulla Palmroos tfn 020 614 2264 eller 040 830 1047

Keva sköter pensionsärendena för kommunsektorns, statens och kyrkans personal, vi har hand om arbetspensionstjänsterna för ca 1,3 miljoner anställda och pensionstagare inom den offentliga sektorn. Keva ansvarar för finansieringen av pensionerna för kommunsektorns personal och för placeringen av pensionsmedlen. Våra placeringstillgångar uppgår till ca 28,8 miljarder euro (31.12.2010). Keva har ca 540 anställda.