Inom kommunsektorn anser männen att deras påverkningsmöjligheter i arbetet är bättre än vad kvinnorna anser om sina möjligheter

Av Kommunernas pensionsförsäkrings färska undersökning om arbetspulsen på kommunsektorn (Kunta-alan työsyke -tutkimus) framgår att skillnaderna mellan arbetsgrupper inom kommunsektorn när det gäller upplevelsen av arbetshälsans olika delområden har ökat från i fjol. Mest skillnader märkte man i hur den anställda har tilltro till att det egna arbetet ska fortsätta samt i hur han eller hon bedömer sina psykiska resurser. Dessutom ökade de branschvisa skillnaderna. Skillnaderna mellan åldersklasser ökade däremot inte och några regionala skillnader eller skillnader mellan kommuner, samkommuner och kommunala aktiebolag upptäcktes inte heller. Möjligheten att påverka det egna arbetet varierar Av de kommunalt anställda upplever 63 % att de kan påverka sitt arbete i tillräcklig mån. Endast 14 % upplever att deras påverkningsmöjligheter är svaga. Anställda inom bildningsväsendet upplever sina påverkningsmöjligheter som de bästa och de som arbetar inom den offentliga sektorn och hälsovårdssektorn ser sina möjligheter som de sämsta. Tre av fyra kommunalt anställda har årligen ett utvecklingssamtal som erbjuder tillfälle att diskutera sådant som rör arbetet. Männen bedömer sina påverkningsmöjligheter som betydligt bättre än vad kvinnorna gör. Av männen anser 75 % att de i tillräcklig mån kan påverka saker och ting på sin arbetsplats, av kvinnorna är endast 58 % av denna åsikt. Skillnaden mellan könen är rentav 17 procentenheter. Stress och utmattning utgör utmaningar för kommunarbetet – arbetsklimatet upplevs som gott När det gäller att beakta arbetshälsan står kommunerna inför en massa utmaningar: - En av de största utmaningarna består i att minska stressen och arbetets psykiska belastning. I synnerhet stressen plågar de anställda inom hälsovården, av vilka var fjärde upplever att det inte finns tillräckligt med tid för att klara av arbetsuppgifterna. Det finns även mycket att förbättra beträffande den fysiska belastningen, bedömer forskare Toni Pekka. Med många saker är man nöjd trots den osäkra ekonomiska situationen och strukturomvandlingen. - Tilltron till den egna kompetensen och de egna resurserna är de kommunalt anställdas styrka. Merparten upplever atmosfären på arbetsplatsen som god och sitt fortsatta arbete som tryggat, fastän dessa delområden något har försämrats från i fjol, berättar forskare Risto Kaartinen. Rentav åtta av tio kunde tänka sig att rekommendera sin arbetsplats för bekanta Av de kommunalt anställda kunde till och med 79 % rekommendera sitt arbete för bekanta. Från senaste år har antalet ökat med upp till fem procent. De anställda inom bildningsväsendet är de ivrigaste förespråkarna, de som minst rekommenderar sitt arbete är de som arbetar inom den tekniska branschen. Fastän det finns fler förespråkare än tidigare, sjönk den allmänna arbetshälsan inom kommunsektorn något från föregående år (tre indexpoäng). Bäst är den totala arbetshälsan i administrativa arbeten och sämst inom hälsovårdssektorn. En omorganisation av de kommunala tjänsterna och befolkningens åldrande skapar konkurrens om de anställda. Mitt i förändringen accentueras arbetshälsans betydelse. Inom den kommunala sektorn bör man fästa allt större uppmärksamhet vid arbetshälsan och arbetsgivaranseendet. Publikation: Kunta-alan Työsyke 2009 (Kuntien eläkevakuutus) Undersökningen som genomförs årligen kartlägger arbetshälsans situation och dess förändringar inom kommunsektorn. Den förfrågan som gjordes i maj 2009, och som bestod av 18 frågor, besvarades av tusen kommunalt anställda. Resultaten avspeglades mot de intervjuades anställning, kön, verksamhetsområde, ålder, region och typ av medlemssamfund där personen är anställd. Ytterligare information lämnar: forskare Risto Kaartinen, tfn 020 614 2218 forskare Toni Pekka, tfn 020 614 2229