Kevas delegation utsåg Jukka Männistö till Kevas verkställande direktör

Kevas delegation har i dag, den 20 maj, enhälligt utsett verkställande direktör för Studenternas hälsovårdsstiftelse SHVS, vicehäradshövding Jukka Männistö till Kevas verkställande direktör. Männistö ska tillträda tjänsten den 14 augusti.

Jukka Männistö är för närvarande verkställande direktör för Studenternas hälsovårdsstiftelse. Han har tidigare arbetat som överdirektör för Valvira och Rättsskyddscentralen för hälsovården, som specialsakkunnig vid social- och hälsovårdsministeriet, som direktör för Södra Savolax sjukvårdsdistrikt och i olika uppgifter på Etelä-Savon Säästöpankki, bland annat som chef med resultatansvar.

Männistö har varit medlem i förvaltningsrådet för arbetspensionsbolaget Elo och dess föregångare samt i Pensionsskyddscentralens representantskap. Därtill har han varit ordförande för ekonomiutskottet i evangelisk-lutherska kyrkans kyrkomöte som även behandlar pensionsärenden.

Männistö innehar och har innehaft flera poster i olika nämnder i hälsovårdsbranschen, förtroendeuppdrag i församlingars förvaltningsorgan och han har varit medlem i flera styrelser.

Männistö är juris kandidat och vicehäradshövding.

Ett direktörsavtal har ingåtts med Männistö, se bilagan.

Verkställande direktören är underställd Kevas styrelse och ansvarar för Kevas verksamhet och ekonomi och bistås av Kevas ledningsgrupp som han leder.

För ytterligare information:

ordförande för delegationen, biträdande stadsdirektör Harri Jokiranta,
tfn 040 774 8402

Keva sköter pensionsärendena för kommunsektorns, statens, kyrkans och FPA:s personal, vi har hand om arbetspensionstjänsterna för ca 1,3 miljoner anställda och pensionstagare inom den offentliga sektorn. Keva ansvarar för finansieringen av pensionerna för kommunsektorns personal och för placeringen av pensionsmedlen. Våra placeringstillgångar uppgår till ca 37,8 miljarder euro (31.12.2013). Keva har ca 540 anställda.

Taggar: