Kommunernas pensionsförsäkring har stött dem som fått avslag på sin pensionsansökan: En tredjedel återgick till arbetslivet

Kommunernas pensionsförsäkring inledde för några år sedan ett försök som erbjöd väglednings- och diskussionshjälp till dem som fått avslag på sin ansökan om invalidpension, delinvalidpension eller rehabiliteringsstöd. Syftet var att stödja deras återgång till arbetslivet. Försöket var så framgångsrikt att verksamheten nu utvidgas över hela landet.

En tredjedel av dem som deltog i försöket har återvänt till arbetslivet

Försöket erbjöd cirka hundra personer som fått avslag på sin pensionsansökan möjlighet att diskutera sin livssituation och alternativen inom socialskyddet tillsammans med en socialarbetare eller rehabiliteringsinstruktör. Vid situationskartläggningen bedömdes förutsättningarna och möjligheterna till fortsatt förvärvsarbete. Försöket utföll väl – en tredjedel av dem som deltog i försöket återgick till arbetslivet.

De som deltog i situationskartläggningen var från trakter i Lappland, Uleåborg, Österbotten och Nyland och de verkade i traditionella kommunala arbetsuppgifter såsom närstående-, hem- och familjedagvårdare. När det gäller kön, ålder och arbetshistoria representerade de den allmänna fördelningen bland kommunalt anställda.

Av försöket framgick att klienterna är i behov av tidigt ingripande och stöd då sjukskrivningen förlängs. Vidare upptäcktes brister i samarbetet mellan företagshälsovården, specialsjukvården och läkarna inom den privata sektorn, vilka borde åtgärdas. Allt för ofta söks invalidpension innan man i tillräcklig mån har utrett möjligheterna att återgå till arbete med hjälp av specialarrangemang.

Situationskartläggningarna sprids över hela landet

Kommunernas pensionsförsäkring erbjuder framöver till de personer som uppfyller vissa kriterier och som fått avslag på sin pensionsansökan möjlighet till situationskartläggning i hela landet. Verksamheten startar i november genom utbildning för de personer som har hand om situationskartläggningarna.

Som tjänsteproducenter för situationskartläggningarna har på basis av en offerttävling valts Anttolanhovi från S:t Michel, Kaprakan kuntoutuspalvelukeskus från Libelits, Rehabilitering Orton från Helsingfors, Rehabiliteringscentral Petrea från Åbo, Invalidiliiton Lapin kuntoutuskeskus från Rovaniemi samt Verve, vars verksamhet finns i Uleåborg, Tammerfors och Helsingfors.

- Vi har som mål att genom situationskartläggningarna småningom skapa god praxis. Det vore viktigt att de närmaste cheferna, personalförvaltningen och företagshälsovården bättre än tidigare kunde varsebli problemen med att klara av arbetet och reagerade på dem redan innan pensionsansökan lämnas in, konstaterar Kommunernas pensionsförsäkrings pensionsdirektör Pertti Männistö.

Från kommunsektorn går årligen över 5 000 personer i invalidpension. Avslagsbeslut på sin ansökan om invalidpension får cirka en femtedel av de sökande.

Ytterligare information:
Pensionsdirektör Pertti Männistö, tfn 020 614 2323, 040 528 8482.