Key Control Sweden AB introducerar AssetWatcher

Report this content

I samband med Skydd 2018 på Stockholmsmässan i oktober lanserar Key Control Sweden AB ett nytt system, som ger full kontroll över föremål, så som elektronik, självförsvarsprodukter. AssetWatcher, som det nya systemet heter, har tagits fram av amerikanska tillverkaren Morse Watchmans och det fokuserar på skyddsvärda föremål - alltifrån surfplattor till personskyddsprodukter.

Nya AssetWatcher är ett skåp som är helt fokuserat på föremål. I varje fack finns en RFID-läsare som håller koll på föremålen, och gör att det är lätt att se i vilket fack respektive föremål ligger i. Det enda som krävs utöver detta är att en RFID-klisterlapp fästs på föremålet i fråga.

I sitt grundutförande är AssetWatcher som ett skåp med tio fack och en touchdisplay, precis som på KeyWatcher-skåpen. Det är sedan utbyggbart med två sidomoduler med tolv fack vardera, vilket ger möjlighet till totalt 34 fack.

Administrationen sköts via samma mjukvara som används för nyckelskåpen och gör det smidigt för företag och organisationer att bygga ut sina befintliga system med AssetWatcher.

Bland Key Controls kunder ställs ökade krav på att kunna hantera till exempel batonger eller OC-spray. Kriminalvården är företagets största kund men även Polisen och försvarsmakten använder sig av KeyWatcher-skåpen i sin verksamhet.

– Vi har allt ifrån stora till väldigt små företag som kunder. Överallt där det finns behov av säker nyckelhantering eller spårbarhet på föremål kan vi stå till tjänst, säger Tim Ahde, säljare på Key Control Sweden AB.

– Våra kunder är medvetna om vad som finns på marknaden och vet vad de vill ha, och det ställer höga krav på oss som leverantör. Trenden som vi ser nu är att våra kunder köper till olika tillval till våra skåp. Det kan vara alltifrån kortläsare till alkolås.

Nu hoppas Key Control Sweden nå ut längre och hitta nya kunder för både säker nyckel- och föremålshantering.

– Det finns så många som har det här behovet men samtidigt inte är medvetna om att den här möjligheten finns, trots att det funnits lösningar på marknaden i 25 år. Det kan tyckas självklart att stora företag och myndigheter är betjänta av de här produkterna, men även ett mindre fastighetsföretag har stor nytta av en säker nyckelhantering.

Under Skydd 2018 på Stockholmsmässan finns Key Control Sweden AB på plats med en monter där både KeyWatcher och AssetWatcher demonstreras tillsammans med hela kedjan i systemet – från administration vid datorn till användaren vid nyckelskåpet.

Tim Ahde

Key Control Sweden AB