Ovanligt med belöningar på jobbet

Report this content

Nära hälften av svenskarna har aldrig fått en belöning på jobbet eller minns inte när de senast fick någon. Men alla blir inte utan uppskattning, utan en av fem svenskar har fått någon belöning under senaste månaden. Det är resultatet av en undersökning som gjorts av Key Solutions i samarbete med Userneeds.

På vissa arbetsplatser belönas goda prestationer som en självklar del av vardagen, något som till exempel är vanligt bland säljare. Undersökningen visade också att 22 procent av de som tillfrågades fått en belöning under senaste månaden, och 32 procent under senaste året. Men samtidigt var det nära hälften, 47 procent, som uppgav att de aldrig fått en belöning eller inte kunde minnas när det skedde. Undersökningen genomfördes under sommaren och omfattade drygt 1000 svenskar.

Säljbolaget Key Solutions är ett exempel på ett företag som går ett steg längre i fråga om hur man uppmärksammar medarbetarna. Företaget väljer ut personliga belöningar till den enskilda medarbetaren.
- Personliga belöningar gör att våra medarbetare känner sig mer uppskattade, och för oss är det också ett sätt att lära känna alla bättre. För att ta ett exempel så ordnade vi nyligen flytthjälp till en av våra medarbetare som tyckte det var besvärligt att hinna med att organisera flytten, säger Tomas Lydahl, vd på Key Solutions.

Key Solutions har en genomtänkt strategi för hur medarbetare ska uppmärksammas. Det är en del av bakgrunden till att företaget i somras utsågs av Great Place to Work Institute till en av Europas bästa arbetsplatser inom kategorin små och medelstora företag. I en intern undersökning nyligen gav alla medarbetare betyget 9 eller 10 av 10 på frågan om de känner uppskattning, beröm och uppmuntran för sin arbetsinsats.
- Vi har både en karriärstege och belöningssystem som är tydliga och som alla känner till. Det ska både vara roligt och givande att arbeta hos oss, säger Tomas Lydahl.

Om undersökningen
Key Solutions genomförde en webbenkät i samarbete med undersökningsföretaget Userneeds. Sammanlagt 1041 förvärvsarbetande svenskar fick svara på frågan: ”När belönades du senast på jobbet?”. Det var 30,55% (318 personer) som svarade ”aldrig”, 31,60% (329 personer) som svarade ”under senaste året” och 21,52% (224 personer) som svarade ”under senaste månaden” samt 16,33% (170 personer) som svarade ”vet ej”.

För mer information, kontakta:
Tomas Lydahl, VD Key Solutions AB, Tel +4672-853 00 70, e-post: tomas@keysolutions.se

Om Key Solutions
Key Solutions är en säljbyrå med fokus på event- och direktförsäljning och erbjuder kvalificerade och kompletta sälj- och marknadsföringslösningar. Företaget har flera år vunnit priser som Sveriges bästa säljbyrå och även som en av Sveriges och Europas bästa arbetsplatser. Bland samarbetspartners finns marknadsledande företag inom event, media, IT och telekom. Key Solutions har 100 anställda på fyra kontor runt om i landet: Västerås, Malmö, Göteborg och Örebro. Företaget startades 2008.
www.keysolutions.se

Taggar: