KLART FÖR UTVECKLING AV KVARNHOLMEN

Report this content

Nacka Kommun har godkänt planprogrammet för Kvarnholmen och starten för ett av Sveriges största byggprojekt närmar sig. KF Fastigheter som äger området har sedan 2002 arbetat fram planprogrammet tillsammans med Nacka Kommun. Nu inleds utvecklingen av Stockholms nya stadsdel som omfattar 300 000 kvadratmeter bostads- och lokalyta.

Målsättningen är en byggstart 2009 med beräknad första inflyttning år 2010. Hela området beräknas vara utbyggt 2017. För att genomföra detta ska sju detaljplaner arbetas fram för området som kommer att innehålla 210 000 kvadratmeter bostäder, cirka 2 100 lägenheter, och 90 000 kvadratmeter för kommersiella lokaler, skolor och förskolor. Kvarnholmen i Nacka Kommun är belägen utmed Saltsjön vid inloppet till Stockholms stad, mittemot Djurgården. och utgör en unik industri- och kulturhistorisk miljö. Kvarnholmen har varit i Kooperativa Förbundets ägo i över åttio år och spelade under 1900-talet en mycket viktig industriell roll i livsmedelsproduktionen i Stockholm och Sverige. – Kvarnholmen är Stockholms i särklass mest intressanta fastighetsprojekt. Det är en unik miljö med vackra sjölägen och ett stenkast ifrån Slussen, säger Bernt-Olof Gustavsson, vd KF Fastigheter. Som fastighetsägare har vi fått möjlighet att utveckla en historisk del av Stockholm och målsättningen är att Kvarnholmen ska utvecklas till Stockholms mest attraktiva stadsdel för boende och företagande, fortsätter Bernt-Olof. En förutsättning för en exploatering av Kvarnholmen är att planera för goda kommunikationer. Det befintliga vägnätet ska utnyttjas och utvecklas, strandpromenader samt gång- och cykelvägar ska byggas ut. En ny högbro över Svindersviken ska byggas för att öppna upp för helt nya resvägar för bil- och kollektivtrafik och för att underlätta kommunikationer mellan Kvarnholmen och Nacka. Genomförandet av infrastrukturprojektet Danvikslösen är en förutsättning för att lösa trafiksituationen för utvecklingen på Kvarnholmen som på sikt också kommer att ingå i projektet B/S Sjöbussen, en reguljär pendelbåtförbindelse som binder samman Nacka med Stockholms centrala delar. – Vi är mycket glada över att vi nu nått denna mycket viktiga milstolpe för ett av Sveriges största byggprojekt, säger Erik Langby, kommunstyrelsens ordförande i Nacka Kommun. Nacka Kommun har tillsammans med olika fastighetsutvecklare genomfört flera mycket uppmärksammade byggprojekt på gammal industrimark, som Nacka Strand, Järla Sjö, Sickla Köpkvarter, Saltsjökvarn, Finnboda Varv och nu Kvarnholmen.