Nytt bolag ska utveckla Kvarnholmen

Report this content

KF Fastigheter AB bildar tillsammans med JM AB ett nytt bolag för att driva den fortsatta utvecklingen av Stockholms nya stadsdel Kvarnholmen i Nacka kommun. Därmed går ett av Sveriges största byggprojekt in i en ny fas med konkreta detaljplaner för att bygga 2 100 bostäder samt kommersiella lokaler och skolor.

KF Fastigheter och JM bildar ett gemensamt 50/50-ägt bolag för att bygga Stockholms nästa stadsdel. Kvarnholmen omfattar totalt 300 000 kvadratmeter bostads- och lokalyta, vilket ger möjligheter att skapa cirka 2 100 bostäder och 90 000 kvadratmeter kommersiella lokaler. Sedan 2002 har KF Fastigheter, som ägare av området, tillsammans med Nacka Kommun arbetat fram planprogrammet för den fortsatta utvecklingen.

– Kvarnholmen är Stockholms i särklass mest intressanta fastighetsprojekt. De senaste fem åren har vi lagt en bra plattform för den fortsatta utformningen och tillsammans med Nacka kommun fastställt hur vi ska finansiera infrastrukturutvecklingen framåt. När vi nu kommer in i en intensivare fas med framtagande av konkreta detaljplaner behöver vi en stark samarbetspartner som dagligen arbetar med projektering och utveckling av bostäder och bostadsområden, och då är JM en konkurrenskraftig och långsiktig partner, säger Bernt-Olof Gustavsson, vd på KF Fastigheter.

KF Fastigheter och JM har ett flerårigt samarbete bakom sig, bland annat med Juvelkvarnen i Göteborg. Det nya gemensamma bolaget för Kvarnholmen garanterar en långsiktighet i projektet, där målsättningen är en byggstart 2009 med beräknad första inflyttning år 2010. Hela området beräknas vara utbyggt 2017.

– Kvarnholmen har varit i Kooperativa Förbundets ägo i över åttio år och spelade under 1900-talet en mycket viktig industriell roll för livsmedelsproduktionen i Stockholm och Sverige. Genom det planerade byggprojektet tar vi tillvara och vidareutvecklar konsumentkooperationens mark- och fastighetsinnehav på bästa sätt och bidrar samtidigt till att utforma Kvarnholmen som en ny och attraktiv stadsdel i Stockholm, säger Lars Idermark, vd och koncernchef i KF.