Religionsfriheten i Sverige är i fara

Report this content

I Norrköping den 12 januari blev en man anmäld misstänkt av en väktare för att ha genomfört en muslimsk böneritual vid en busshållplats för att sedan gå på bussen med sin ryggsäck. När mannen hittats och visiterats, efter en jakt med fyra polisbilar, avskrevs alla misstankar. I media beskrivs vårt samhälle som uppskruvat efter det som hände i Stockholm, då en man sprängde sig själv i julruschen. ”Vi tog det säkra före det osäkra”, säger länsvakthavande befäl vid polisen i Östergötland.

- Händelsen sätter fingret på att religionsfriheten i Sverige är ifrågasatt. Det som har hänt i Norrköping visar att vårt samhälle hårdnat något och att misstänksamheten gentemot muslimer har ökat. Det är en utveckling som är minst sagt oroande, säger Fredrik Sahlin, förbundsordförande för KFUK-KFUMs scoutförbund.

KFUK-KFUMs scoutförbund vill att Sverige ska vara ett tolerant land att leva i. Vi vill att människor ska få leva i ett samhälle som är öppet och som inte diskriminerar någon. Som scouter lär vi oss att söka vår egen tro och att respektera andras.

- En människa är inte radikaliserad för att man är troende. En människa är inte extremist för att man är muslim. Vi i Sverige kan bättre än att låta fördomar frodas gentemot religiösa uttryck hos dem som inte tillhör den svenska normen. Ärligt talat – hur många gånger har man inte bett på bussen? Det är en rättighet som aldrig någonsin ska kränkas, fortsätter Fredrik.

För mer information kontakta KFUK-KFUMs scoutförbunds generalsekreterare Louise Callenberg, louise@km.scout.se, 08 677 30 62.