Flera borde agera som Otto Drakenberg

Report this content

KFUM Sverige ställer sig bakom och stöttar Otto Drakenbergs intention till att vilja diskutera de eventuella restriktioner för kvinnor och HBTQ som kommer att gälla för idrottare under Internationella Fäktförbundets kongress.

Fktning

- KFUM Sverige har drivit frågan kring inkludering och att säkerställa bland annat hbtq-personers rättigheter inom ett av våra världsförbund som innefattar ca 130 länder. Vi vet att det kan vara komplext att driva dessa frågor i en internationell miljö. Men vi vet också att det går och inte minst att det är viktigt, säger Alexander Clemenson, generalsekreterare i KFUM Sverige.

KFUM Sverige är av den fasta övertygelsen att alla mötesplatser, oavsett inom idrott eller annan verksamhet, ska vara fria från diskriminering, kränkningar, trakasserier och övergrepp.

En förutsättning för någon att kunna utvecklas är att de känner sig trygga i den miljö där de utövar sin sport, detta oavsett om de befinner sig på hemmaplan eller är ute i världen och tävlar.

Alexander Clemenson
Generalsekreterare
alexander.clemenson@kfum.se

Laura Luna
PR- & Kommunikationsansvarig
laura.luna@kfum.se

KFUM samlar genom 150 medlemsföreningar 45000 medlemmar i Sverige. Vi möter ungas aktuella behov och erbjuder meningsfulla mötesplatser där unga får utrymme att stärkas, utveckla egenmakt och förändra samhället och världen. Detta görs genom våra aktiviteter inom idrott, kör, scouting och mycket mer! KFUM är partipolitiskt- och religiöst oberoende.

KFUM-rörelsen i Sverige är en del av världsorganisationerna World Alliance of YMCA och World YWCA som tillsammans samlar över 70 miljoner människor i över 130 länder. Tillsammans är vi världens största och äldsta ungdoms- och kvinnorättsorganisation. Läs mer på www.kfum.se

Taggar:

Snabbfakta

Citat

KFUM Sverige har drivit frågan kring inkludering och att säkerställa bland annat hbtq-personers rättigheter inom ett av våra världsförbund som innefattar ca 130 länder. Vi vet att det kan vara komplext att driva dessa frågor i en internationell miljö. Men vi vet också att det går och inte minst att det är viktigt.
Alexander Clemenson, generalsekreterare i KFUM Sverige