KFUMs ”Empowering young girls” tredubblade engagemanget

Report this content

Fredagskvällar för tjejer mellan 13-18 med aktiviteter utifrån vad unga kvinnor ville göra resulterade i stort engagemang och KFUM i Kristinehamn ökade medlemsantalet bland tjejer med 250 procent.

När barnkonventionen blev lag erbjöd Region Värmland organisationer i civilsamhället en utbildning som fick KFUM-ledarna Linda Källstrand och Rickard Muge att tänka till kring hur de skulle kunna öka jämställdheten när tjejer var så underrepresenterade i föreningen.

- Genom projektet ”Fokus Flickor” ville vi bidra till att flickorna får samma förutsättningar som pojkar till meningsfull fritid och genom satsningen ha lättare att hitta till KFUMs andra verksamheter, säger Linda Källstrand, verksamhetsansvarig i KFUM Kristinehamn.

En fredagskväll i månaden med olika teman och ett tydligt ämne att behandla så som psykisk hälsa, ledarskap, återbrukspyssel och samtalsövningar är några exempel på vad kvällarna innehöll.

Resultatet blev en ökning av kvinnliga medlemmar och föreningen gick från 24 till 84 tjejer, det vill säga en ökning på 250 procent.

Ledarskapet

På sista träffen fick de besökande tjejerna önska, fundera och komma med förslag på hur fortsättningen skulle se ut. Det bestämdes att fortsätta med ”Empowering Young Girls” men nu med en grupp tjejer som tillsammans med initiativtagarna planerar och genomför dessa kvällar.

- Under våren kommer träffarna att ännu tydligare arbete kring ledarskap, personlig utveckling och psykisk hälsa. Första träffen drar i gång i slutet av mars och vi är så glada för att ha möjlighet att fortsätta denna tjejsatsning, även i år med bidrag från Region Värmland, fortsätter Linda Källstrand.

Unga är våra ledare och genom att lyssna på dem, stärka dem i sitt ledarskap arbetar KFUM för ett inkluderande, tryggare och fredligare samhälle.

sta träff kommer att ske på KFUM Kristinehamns fritidsgård, 25 mars kl 17:00. Tjejer och andra unga som identifierar sig som tjejer är varmt välkomna.

Linda Källstrand, Verksamhetsamhetsansvarig, KFUM Distrikt Mitt

Telefonnummer förmedlas via Laura Luna

Laura Luna, PR- och kommunikationsansvarig, KFUM Sverige

Tel: 073-661 22 75

KFUM är en av Sveriges största ungdomsrörelser och en del av den globala YWCA- och YMCA-rörelsen. Vi är en bred rörelse som utgår från ungas vilja till engagemang och behov, med många olika verksamheter. Vi har scouter, basket, teater, musik, e-sport, lägergårdar och mycket mer.

Läs mer om oss på www.kfum.se

Taggar:

Snabbfakta

Citat

Genom projektet ”Fokus Flickor” ville vi bidra till att flickorna får samma förutsättningar som pojkar till meningsfull fritid och genom satsningen ha lättare att hitta till KFUMs andra verksamheter.
Linda Källstrand, verksamhetsansvarig i KFUM Kristinehamn
Under våren kommer träffarna att ännu tydligare arbete kring ledarskap, personlig utveckling och psykisk hälsa. Första träffen drar i gång i slutet av mars och vi är så glada för att ha möjlighet att fortsätta denna tjejsatsning, även i år med bidrag från Region Värmland.
Linda Källstrand, verksamhetsansvarig i KFUM Kristinehamn