Unga går mot strömmen

Report this content

Om unga fick bestämma skulle Miljöpartiet fått 38 procent av rösterna i EU-valet. Överraskande är att unga väljer bort etablerade partier som Moderaterna som fick 1,7 procent och Socialdemokraterna som får 3,1 procent. Detta enligt valkompassen av unga och för unga som KFUM Sverige sammanställt.

Mellan den 8 maj och 9 juni genomfördes KFUM Sveriges valkompass som bestod av frågor som unga människor skickat in till KFUM tidigare under våren. Sammanlagt gjorde 1446 unga under 30 år ungdomsvalkompassen.

- Ungas prioriterade frågor till Europaparlamentet toppas av mänskliga rättigheter, klimat- och miljöfrågor, samt att bevara freden. Mindre viktigt är det att driva frågor om frihandel, kärnkraft och en europeisk specialpolis, vilket har varit Tidöpartiernas prioriterade frågor, säger Alexander Clemenson, generalsekreterare för KFUM Sverige.

Det som överraskat är att de största partierna i riksdagsvalet fått väldigt lågt medhåll när unga väljer att svara på hur de vill se Europa utvecklas.

I KFUMs ungdomsvalkompass får Moderaterna 1,7 procent och Socialdemokraterna 3,1 procent.

- Detta förvånade oss att unga väljer bort de stora partierna, men vi hoppas att de berörda partierna tar med denna variabel när de ska analysera varförunga väljer bort dem och hur de kan utveckla sitt arbete för att unga ska känna att deras budskap är attraktiva för de 30 procent av befolkningen som är under 30 år, fortsätter Alexander Clemenson.

Ungdomsvalkompassen har gjorts av KFUM och spridits med hjälp av LSU och Global bar. Den är en del i arbetet för att förverkliga FN:s resolution 2250 som handlar om unga, fred och säkerhet.

Alexander Clemenson
Generalsekreterare
alexander.clemenson@kfum.se

Laura Luna
PR- & Kommunikationsansvarig
laura.luna@kfum.se

KFUM är Sveriges bredaste ungdomsrörelse och en del av den globala YWCA- och YMCA-rörelsen. En rörelse som utgår från ungas vilja till engagemang och behov, med många olika verksamheter. Vi har aktiviteter inom idrott, friluftsliv, kultur och mycket mer.

Läs mer om oss på www.kfum.se

Taggar:

Snabbfakta

Citat

Ungas prioriterade frågor till Europaparlamentet toppas av mänskliga rättigheter, klimat- och miljöfrågor, samt att bevara freden. Mindre viktigt är det att driva frågor om frihandel, kärnkraft och en europeisk specialpolis, vilket har varit Tidöpartiernas prioriterade frågor.
Alexander Clemenson, generalsekreterare för KFUM Sverige.
Det förvånar oss att unga väljer bort de stora partierna, men vi hoppas att de berörda partierna tar med denna variabel när de ska analysera varför unga väljer bort dem och hur de kan utveckla sitt arbete för att unga ska känna att deras budskap är attraktiva för de 30 procent av befolkningen som är under 30 år.
Alexander Clemenson