Svensk tulljätte – är störst i Europa och växer vidare

Report this content

Det svenskägda tulltjänstföretaget KGH Customs Services expanderar på de tyskspråkiga marknaderna genom förvärv av ett österrikiskt tulltjänstföretag samt etablering av ett nytt kontor i Hamburg. Totalt har KGH över 400 anställda efter förvärvet.

KGH har förvärvat samtliga aktier i det privatägda tulltjänstföretaget Hannl + Hofstetter, som har verksamhet i Österrike och Ungern med 15 anställda och ett tjänsteutbud som motsvarar det som KGH erbjuder idag.

KGHs expansion omfattar även öppnandet av ett nytt kontor i Hamburg vid sidan av kontoret i Kiel. Etableringen i Hamburg görs till huvudkontor för KGHs tyska marknad.

– Detta är ett led i vår strävan att utvidga vår ställning som det största företaget i vår bransch i Europa, säger Vidar Gundersen, CEO vid KGH. Förutom KGHs organiska tillväxtsatsning så fortsätter sökandet efter förvärvskandidater.

Med förvärvet i Österrike och etableringen i Hamburg, förstärks servicegraden till såväl de tyskspråkiga som de internationella kunderna.

Till Hamburgkontoret har rekryterats lokal tysk expertis och rekryteringarna efter kvalificerad kompetens fortsätter. Målet är att vara ett 50-tal personer i Tyskland inom 12-18 månader, för hantering av KGHs mäklar-, konsult- och IT-verksamheter.

– Vår satsning på de tyskspråkiga marknaderna innebär att våra kunder, Europas importörer och exportörer får en mycket kvalificerad tullpartner i en tid med väldigt många förändringar i tullagstiftningen, säger Vidar Gundersen.

Vidar Gundersen, CEO KGH, Mobil: +46 70 3462900 vidar.gundersen@kghcustoms.com

KGH Customs Services är Europas största och snabbast växande företag inom tulltjänster och har idag över 400 anställda i sju länder.  Företaget har 29 kontor på de viktigaste gränspassagerna i Europa och på flera platser erbjuds kunderna support 24/7 under årets alla dagar.  Med mer än 45 års erfarenhet och fokus på internationell handel och tullfrågor så erbjuder KGH tulltjänster i affärsområdena Consulting, Clearence, HelpDesk och i-Solutions.

KGH har mer än 12 000 kunder och flertalet av dessa använder KGH på många platser i Europa.  Bolagets omsättning 2009 var drygt 360 MSEK.  KGH Customs Services ägs till största delen av private-equity fonden Procuritas (PCI III) och resterade del ägs av företagets ledning.

Taggar: