En av världens ledande motorcykeltillverkare jubilerar: Suzuki firar 100 år

Report this content

Ett helt sekel har gått sedan Michio Suzuki startade sitt företag år 1909. Suzuki är numera den äldsta motorcykelfabriken i Japan och en av de största motorcykeltillverkarna i världen.
– Suzuki är ett fantastiskt företag med en fantastisk historia. Det hela startade med vävstolar och i dag är företaget världsomspännande, säger Peter Söderhäll affärsenhetschef på KGK Motor.

Det är nu 100 år sedan Michio Suzuki byggde sin första vävstol i en barrack i tjugoårsåldern. Hans första kund blev hans mor. Affärerna blomstrade snart för Michio och han bestämde sig för att utöka produktsortimentet. 1937 började utvecklingen av en mindre bil och det blev början till fordonsproduktionen som är den verksamhet som Suzuki är känt för i dag.

Första motorcykeln en teknisk sensation
Den första riktiga, egna motorcykeln kom till år 1954. Suzuki frångick tvåtaktsmotorn, som vid den tiden i Japan betraktades som opålitlig och ineffektiv. I stället ritade Suzukis tekniker en 90 cc fyrtaktsmotor med integrerad treväxlad transmission. Teknikerna hos Suzuki lade särskilt stor vikt vid att göra den lättskött och lättservad. Oljefilter var standard och det var den första japanska motorcykeln som var standardutrustad med hastighetsmätare. För att tillfredställa två marknader gjorde Suzuki två versioner av Colleda. En version hade en tung men stark ram, den andra var av en "sportigare" typ av rör-ram. Än i dag producerar Suzuki ett brett spektrum av motorcyklar för att kunna tillgodose alla marknader.
– Suzuki är en väldigt pigg 100-åring och bygger några av de mest tekniskt fulländade motorcyklarna i världen. Bland de moderna klassikerna finns kraftpaketet Hayabusa och den tidigare koncepthojen B-king, säger Peter Söderhäll.

För mer information, se www.suzuki.se.

För högupplösta bilder, gå in på http://www.suzukimc.se/topmeny/mediacenter/suzuki-100-/1242546-suzuki-100-ar-historiska-bilder

För mer information, kontakta gärna:
Peter Söderhäll, affärsenhetschef Suzuki, peter.soderhall@kgk.se 0705-983680
Pernilla Wahlberg, marknadsansvarig Suzuki, pernilla.wahlberg@kgk.se 08-923302