Kiiltonians arbetar tillsammans för Östersjön

I år deltog Kiiltonians för första gången i den årliga Östersjödagen som organiseras av John Nurminens Stiftelse. Anställda i flera länder plockade skräp från Östersjöns stränder och var med i en fotoutmaning på sociala medier till förmån för havet.

Östersjödagen, som anordnas av John Nurminens Stiftelse, hålls varje år den sista torsdagen i augusti. Syftet är att öka medvetenheten om tillståndet i Östersjön och inspirera människor att njuta av havet och göra konkreta handlingar för dess bästa. Kiiltos samarbete med John Nurminens Stiftelse inleddes i början av 2021, och detta var första gången Kiilto deltog i Östersjödagen. Samarbetet är nära kopplat till Kiiltos miljölöfte.

”Att ta ansvar för miljön är en av hörnstenarna i Kiiltos kultur och en del av vårt dagliga arbete. Nästan alla länder som Kiilto har verksamhet i ligger vid Östersjön eller dess avrinningsområden. Genom att delta i Östersjödagen ville vi fira havet, som tillhör oss alla, lyfta fram viktiga miljöfrågor, och samtidigt göra något konkret för miljön och uppmuntra andra att göra detsamma”, säger Executive Assistant Tiina Niemi.

Kiiltonians plockar skräp längs Östersjöns stränder

I Östersjödagens program för Kiiltonians ingick skräpplockning i de länder där Kiilto har verksamhet. Kiiltonians i Finland, Ryssland, Estland, Ukraina och Polen deltog i aktiviteten, och lät sig inte stoppas av det regniga och blåsiga vädret.

Consumer business-teamet från Kiiltos huvudkontor i Helsingfors gick på eftermiddagen till stadsdelen Drumsö i Helsingfors för att plocka skräp vid stranden och på gångvägarna. Kiiltos Head of Marketing Kaisa Tuppura organiserade skräpplockningen, och hon var nöjd med eftermiddagen.

”Vårt kontor har utsikt över Östersjön, så vi ser havet varje dag. På Östersjödagen ville vi vara nära naturen och stranden, och plocka upp minsta lilla skräp i området där många friluftsintresserade och joggare vistas. Det var fantastiskt att se hur peppade hela teamet var på att göra detta”, säger Tuppura glatt.

En av skräpplockarna var Kiiltos Brand and Communications Trainee Thomas McGinley, som flyttade från Washington, DC till Finland för två år sedan för att studera.

”Finländare har en mycket nära relation till naturen. Att ta ansvar för miljön och försöka skydda den är viktigt för mig också, så det är fantastiskt att Kiilto vill ta konkreta steg för miljön och Östersjön, till exempel genom att stödja detta evenemang för att öka miljömedvetenheten ”, säger McGinley. Hans egen relation till Östersjön bygger på direktkontakt.

”Jag älskar att simma och har precis vant mig vid att simma i öppet vatten utan att gå till bastun efteråt”, säger han med ett skratt.

”Det är fantastiskt att Kiilto har gått ihop med John Nurminens Stiftelse till förmån för Östersjön. Att ta hand om miljön är en viktig del av vår strategi, och vi vill hålla vårt löfte till miljön varje dag. Det är en av anledningarna till att vi är stolta över att vara Kiiltonians”, säger Tuppura.

Fotoutmaning i sociala medier till förmån för havet

För att öka medvetenheten om Östersjöns tillstånd och locka till en bredare diskussion om den, organiserade Kiilto även en fotoutmaning i sociala medier. Genom att vara med i utmaningen kunde människor addera pengar till Kiiltos årliga donation till John Nurminens Stiftelse. Utmaningen gick ut på att lägga upp en bild på sociala medier, ett foto på en Östersjövänlig måltid, någon som simmar i öppet vatten, skräpplockning, eller någon annan naturrelaterad aktivitet med taggen #kiiltoforthebalticsea. Tack vare fotoutmaningen kommer Kiilto nu att donera 5 000 euro extra till John Nurminens Stiftelse, utöver den årliga donationen.

”Vår fotoutmaning var mycket populär och vi var glada att se hur många som var redo att kavla upp ärmarna och göra något konkret för Östersjöns bästa, till exempel genom att plocka upp skräp i sitt närområde”, säger Kiiltos kommunikationschef Satu Makkonen.

Taggar: