Kostnadseffektivitet och lösningsfokus när Skanska och Kiilto samarbetar

Skanska och Örebrobostäder renoverar och bygger nytt i centrala Örebro. Ett helt nytt kvarter ska skapas och det är Kiilto som har helhetsansvaret för golvavjämningen.

Kvarteret Hållstugan är det kulturminnesmärkta kvarteret, mitt i centrala Örebro, som får sig ett rejält lyft. Örebrobostäder renoverar, bygger nytt och förvandlar kvarteret till stadens nya mötesplats med livsmedelsbutik, restauranger, torg, butiker, parkeringsgarage och bostäder. Skanska fick uppdraget att bygga och projektet påbörjades 2021 med en omfattande rivning. K-märkt betyder unikt och välkänt, men också trångt och utmanande för alla inblandade i byggprocessen. Det kan Skanskas blockchef, Fredrik Meyer, intyga:

– Det här är ett projekt där vi behöver gå varsamt fram. Äldre intilliggande hus, kulturminnesmärkning och trånga utrymmen har helt klart gjort det till en stor utmaning. Men det har gått bra, tack vare mycket planering, samordning och tight kontakt med våra partners.

Helhetsansvar för golvavjämning

Projekt Kvarteret Hållstugan är stort. Skanska bygger en ny Willys-butik och lokaler för restauranger och butiker i markplan, ett parkeringsgarage under jord och fyra punkthus som kommer att rymma 90 hyreslägenheter. Och när det var dags att välja partner för golvavjämning stod Kiilto högt upp på listan av kandidater.

– Vi har jobbat med Kiilto förut och det har alltid fungerat bra. Bra produkter, att de ligger bra till prismässigt i kombination med tidigare erfarenheter gjorde det till en självklarhet. De lokala underentreprenörerna gör det även till en kostnadseffektiv helhetslösning med tanke på logistiken, förklarar Fredrik Meyer.

Fredrik Meyer Blockchef Skanska

Egna underentreprenörer

Oskar Flaming, säljare och projektledare på Kiilto, är dagligen involverad i projektet Kvarteret Hållstugan. Kiilto har helhetsansvar för golvavjämning i såväl butiker och lokaler i markplan som i bostadshusen, i tätt samarbete med den lokala och certifierade underentreprenören KIGAB, Kumla Industrigolv & Byggservice AB. Kiilto samarbetar alltid med egna och erfarna underentreprenörer, vilket borgar för att helheten hålls samman och garanterar en hög kapacitet och kvalitet.

– Som Fredrik nämnde är det ett komplicerat projekt med trånga utrymmen och tighta tidsplaner. Det kräver sin planering för att komma in med bulk- och pumpbilar i området. Jag fungerar som spindeln i nätet och bollar mot såväl Skanska som KIGAB. Vi har sedan länge ett gott samarbete med Skanskas arbetsledning och jag vill tacka för det fortsatta förtroendet, säger Oskar Flaming.

– Oskar är en intresserad och kompetent projektledare. Att få direkt input när vi stöter på problem eller att kunna bolla detaljer med kort varsel är ovärderligt. Det är så det blir bästa möjliga slutresultat, konstaterar Fredrik Meyer.

Oskar Flaming, säljare och projektledare på Kiilto

Taggar: