• Kiilto/

Ny doktorsavhandling om alternativa komponenter för säkrare industriella lim

Report this content

I sin avhandling undersöker Kiiltos produktutvecklingschef Soilikki Kotanen (M.Sc. i teknik) alternativa komponenter för tillverkning av polyuretanmaterial. Hennes forskning fokuserar på reaktiva lim och smältlim. Resultaten från Kotanens undersökning kan användas för att utveckla tillverkningsprocesser för industriella lim och säkrare användning av lim.

Polyuretan är allmänt känt som en komponent i skumplast, men det används också ofta i lim. Vanligtvis behövs isocyanat för att tillverka polyuretan. Men reaktivt isocyanat är skadligt för människors hälsa innan det härdar, och kan orsaka astma och cancer. Därför har Europeiska kemikaliemyndigheten begränsat användningen av isocyanat och kräver att det endast används av utbildad personal. Kiilto är ett av de företag som tillhandahåller den utbildning som krävs.

Forskningen hittar nya användningsområden för lim

I Kotanens avhandling studeras tillverkningen av polyuretan utan isocyanat (NIPU – non-isocyanate polyurethane) med hjälp av två reaktionsmetoder. Kotanen har arbetat för Kiilto i många år. Innan hon tog över sin nuvarande roll arbetade hon som RDI Manager för polyuretanlim. Hennes avhandlingsämne inspirerades av hennes dagliga arbete.

”Trots att det är säkert att använda de nuvarande komponenterna med rätt skyddsutrustning är det viktigt att studera alternativa metoder. Då kan vi hitta säkrare lösningar, nya typer av lim och nya tillämpningar”, berättar Kotanen.

”Den här typen av framtidstänkande forskning är viktig för hela branschen. Våra partner litar på vår expertis inom lim. Det är viktigt att vi kan ge dem den senaste informationen och tillsammans utveckla branschen vidare. Jag är glad att Kiilto har den expertis som krävs för att bedriva forskning på en hög nivå och ta fram konkret information för att möjliggöra allt säkrare lösningar utan att kompromissa med limstyrkan”, säger Tomi Takala, affärsområdeschef för Kiiltos industriella lim och brandskydd.

Lovande resultat för bindningsstyrkan

Industriella lim måste vara starka och hållbara. Något som försvårar användningen av alternativa komponenter och kommersiella metoder är enligt Kotanen att komponenterna ofta inte finns tillgängliga i industriell skala. Dessutom kan de ofta reagera ofördelaktigt med andra komponenter eller i processförhållandena.

”Under testerna i min avhandling hittade jag dock komponenter som reagerar snabbt i rumstemperatur. Testerna visar lovande resultat för limmens bindningsstyrka”, berättar hon.

Kotanens avhandling hjälper oss att förstå hur alternativa reaktionsmekanismer påverkar slutproduktens egenskaper.

”Alternativa material visade sig ha svagare vattenbeständighet jämfört med traditionella polyuretaner. Det behövs ytterligare forskning i ämnet, eller så behöver vi hitta rätt användningsområde. Vi behöver även mer forskning om hur tillsatser och medel påverkar limmets egenskaper”, säger Kotanen.

Stark forsknings- och utvecklingskultur

Kiilto är känt för sin starka interna forsknings- och utvecklingsenhet. Runt 10 procent av Kiiltos anställda arbetar med produktutveckling. Utöver detta har Kiilto nära samarbeten med både utbildningsinstitutioner och forskningsinstitut.

”Det har ibland varit tufft att kombinera arbete och avancerade studier, men det stöd jag fått från mina kollegor har motiverat mig att fortsätta. Vi slog våra kloka huvuden ihop och funderade på vetenskapliga teorier, samtidigt som vi hade gott humör och njöt av varje framsteg längs vägen. Min forskning var till stor del praktisk, vilket var motiverande även under de mest utmanande stunderna”, berättar Kotanen.

Disputation äger rum den 30 augusti

Avhandlingens forskning utfördes vid Kiiltos forsknings-, utvecklings- och innovationscenter, på Tammerfors universitet och delvis i samarbete med forskningsprogrammet Beccu som finansieras av Business Finland.

Avhandlingen Feasibility of Non-isocyanate Polyurethanes as Industrial Adhesives kommer att granskas vid fakulteten för teknik och naturvetenskap vid Tammerfors universitet fredagen den 30 augusti 2024. Kiiltos personal gratulerar den nya doktoranden!

Läs artikeln på Tammerfors universitets webbplats

Läs avhandlingen.

Taggar: