Skanska och Kiilto samarbetar i unikt och komplext bygge

Report this content

Skanska bygger den nya vårdbyggnaden när Region Skåne moderniserar Malmös sjukhusområde i ett omfattande projekt. Kiilto valdes som helhetsleverantör när 108 000 kvadratmeter nybyggnation skulle golvavjämnas.

Den nya vårdbyggnaden är uppdelad i två huskroppar om 10 och 11 våningar. Skanska fick uppdraget att bygga och förarbetet startade redan 2015, med byggstart under 2018 och 2019. Sammanlagt har en yta av 108 000 kvadratmeter byggts, där Kiilto med underentreprenören GH Sydgolv AB, valdes som helhetsleverantör för golvavjämningen.

Michael Avander arbetar som arbetsledare på Skanska. Som ansvarig för golvavjämning och flytspackel har han och Peter Sjökvist, projektsäljare och projektansvarig på Kiilto, haft tät kontakt under projektets gång.

– Vi har sedan tidigare ett bra samarbete med Kiilto. Vi delar många värderingar och det har resulterat i en fortsatt bra relation, inte minst i det här projektet med den nya vårdbyggnaden. I det här fallet var det även viktigt med en stor leverantör med tillräckliga resurser som garanterat kunde leverera med kvalitet och i tid, förklarar Michael Avander.

Utmaningar i pågående verksamhet

Byggarbetsplatsen är trång vilket har inneburit utmaningar, för såväl Skanska som Kiilto. Att bygga i, eller granne med, en pågående verksamhet ställer höga krav på planering för att undvika störningar, buller, damm och vibrationer. För att förbereda området och göra plats åt den nya vårdbyggnaden har Skanska rivit uttjänta byggnader och byggt nya kulvertar som använts för bland annat säkra patienttransporter under byggperioden.

För två och ett halvt år sedan klev Kiilto och GH Sydgolv in på bygget. Då var byggnaden redo för golvavjämning. I det omfattande projektet har merparten av Kiiltos produktutbud använts, alla fördelade efter var de passar bäst i funktion och slutanvändning. Stora delar rymmer känsliga utrymmen, som operationssalar och intensivvårdsavdelningar, som innebär högsta planhetsklass (A+) för undergolv.

– Nu börjar vi bli färdiga. Jag kan sammanfatta det som ett väldigt lyckat projekt. Med en kompetent platsledning från Skanskas håll och en bra kommunikation har vi klarat alla de utmaningar som det här bygget inneburit. Från trånga utrymmen och  ÄTA-arbeten till den omfattande dokumentation inom KMA som krävs i den här typen av projekt. Det är en stor fördel att vi kommer in så pass tidigt i processen med våra rekommendationer, berättar Peter Sjökvist från Kiilto.

Peter Sjökvist, Kiilto

Förståelse och respekt i samarbetet

Kiiltos produkter har mött Skanskas höga krav när det kommer till miljö och kvalitet. Och tack vare helhetsansvar för både material och utförande finns det aldrig några tvivel. Det är Kiilto som har det yttersta ansvaret för att projektet utförs med total garanti.

– Peter är en trevlig prick och samarbetet har fungerat väldigt bra. Det finns en förståelse och respekt för varandras arbete som jag uppskattar. Peter och GH Sydgolv förstår våra förutsättningar, samtidigt som vi förstår deras. Det skapar en öppenhet och ger en väldigt bra relation. Om vi stöter på problem, som man alltid gör i sådana här stora projekt, kör vi ett snabbt möte och löser allt direkt, konstaterar Michael Avander.

– Jag kan bara hålla med. Tillsammans med Skanska och GH Sydgolv har vi varit ett väloljat maskineri under den här tiden. Jag är enormt tacksam för kompetensen och samarbetsviljan. Det har resulterat i ett projekt som har andats glädje och god anda rakt igenom, avslutar Peter Sjökvist.

Taggar: