Kiliaro AB publicerar delårsrapport för januari - mars 2022

Report this content

Kiliaro AB (”Kiliaro”) publicerar härmed delårsrapport för perioden januari-mars 2022. Fullständig delårsrapport för perioden finns tillgänglig på Kiliaros hemsida (https://kiliaro.com/sv/) samt som bifogad fil.

Första kvartalet januari-mars 2022

• Användarbasen växte jämfört mot föregående kvartal med +18 %
  • Rörelseresultat före avskrivningar (EBITDA) uppgick till -2,6 MSEK
    (-0,6 MSEK).
  • Rörelseresultat (EBIT) uppgick till
    -2,8 MSEK (-0,6 MSEK).
  • Resultat per aktie uppgick till
     -0,31 kr/aktie (-0,2 kr/aktie).
  • Nettoomsättningen uppgick till 23 tkr
    (38 tkr).

Övriga händelser under rapportperioden

Kiliaro expanderar till Turkiet för accelererad användartillväxt
Kiliaro, den svenska sociala bildgalleriappen har etablerat sig i Turkiet för att nå användartillväxt. Bolaget ser stor potential på den turkiska marknaden. Bolaget har sedan ett par månader etablerat en fysisk närvaro i Istanbul. Kiliaro har anställt personer med erfarenhet från den lokala marknaden, initierat djupgående dialoger om samarbeten samt börjat bygga en tech-hub som ska agera som en geografiskt central IRL-mötesplats för Kiliaros globalt distribuerade teknikteam.

Svenska Kiliaro ser stor tillväxtpotential i integritets-trenden
Att användarantalet på Facebook minskar bedöms bero på att dagens användare på sociala medier bryr sig mer om integritet. Grundarna bakom bildappen Kiliaro har en stark tror om att denna trend är här för att stanna eftersom fler unga användare väljer privat bilddelning.

Väsentliga händelser efter rapportperioden

Svenska Kiliaro har tecknat avtal med mobiltillverkaren Reeder om förinstalleringar
Kiliaro i avtal med turkiska mobiltillverkaren Reeder om förinstalleringar på ca hundratusen Android-enheter i månaden.I och med det nya avtalet kommer Kiliaros app att förinstalleras på samtliga nya telefoner. Kunderna kommer får Kiliaro premium med obegränsat utrymme i mobilen helt kostnadsfritt under sex månader. Därefter erbjuds man att mot betalning behålla premiumtjänsten och alla sina sparade filer i molnet. Intäkterna delas mellan Kiliaro och Reeder på de användare som väljer att uppgradera.

Övriga händelser efter rapportperioden

Tidigare chef på Samsung till Kiliaros styrels
Kiliaro meddelar att de på årsstämman den 24 maj 2022 kommer välja in Oscar Otterborn till styrelsen. Oscar Otteborn har mer än 25 års erfarenhet i ledande befattningar på internationella företag såsom Vodafone, Tre, Apple, TomTom, Daniel Wellington och nyligen Samsung i rollen som VD Nordic. Oscar har i sin karriär samlat på sig en gedigen bakgrund inom marknadsföring och försäljning. Andra marknader förutom Norden som han har erfarenheter från är Saudiarabien, Tyskland, Japan och Nederländerna.

Kiliaro ingår samarbete med Turkish Airlines
Kiliaro inleder nu partnerskap med Turkish Airlines och dess lojalitetsklubb, som med sina 12 miljoner medlemmar är en av världens största kundklubbar. Kiliaro har i tidigare kommunikation till marknaden beskrivit Turkiet som ett land med stora möjligheter.

Ett kvartal närmare vår vision

Många projekt som påbörjades efter vår notering har varit med fokus på att ta oss närmare vår vision. Att bygga ett eget utvecklingsteam har varit en viktig milstolpe för att kunna genomföra tillväxtstrategin för vår produktutveckling. Ett resultat som vi kan se nyttan av i detta kvartal, då vi åstadkommit en ökad produktivitet, ett större engagemang och ett bättre ägandeskap hos utvecklingsteamet än med tidigare externa teknikpartner. Förändringsresan har krävt mycket energi och tid i att rekrytera, men som redan börjat ge positiv effekt och visat sig vara fördelaktig för vår fortsatt resa. Parallellt har vi under kvartalet arbetat med etableringen på den turkiska marknaden, där vi lyckats med stora framgångar på kort tid.

Att ställa om och bygga upp en egen utvecklingsorganisation från att tidigare ha arbetat med teknikpartner har varit ett arbete som krävt omfattande tid och energi. Med tanke på att vi agerar på en global marknad har det känts naturligt för oss att bygga en internationell organisation och nyttja fördelarna med distansarbete. Detta har lett till att vi lyckats rekryterat duktiga och erfarna utvecklare i länder utanför Norden och Europa.

Vår etablering i Turkiet genomfördes under det första kvartalet och vi har redan skrivit flera kommersiella avtal med stora aktörer på den turkiska marknaden. Dessa avtal ger oss en exponering till en målgrupp som är större än hela Sveriges befolkning. Avtalet med smartphonetillverkaren Reeder har den största potentialen i nuläget, vilka säljer ca 1,2 miljoner mobiler per år. Där blir Kiliaro förinstallerad och en del av onboardingprocessen i telefonen för nya användare hos Reeder.

Turkish Airlines lojalitetsprogram Miles and Smiles, med drygt 12 miljoner medlemmar kommer att erbjuda Kiliaro via lojalitetspoäng och övriga kommunikationskanaler hos deras program. Jag är övertygad om att dessa två samarbeten är startskottet på något stort i vår tillväxtresa och ger oss värdefull information inför andra liknande lanseringar i länder där vi ser samma potential.

Vår influencer-strategi har goda förutsättningar i Turkiet. Tillsammans med vår marknadsbyrå i Turkiet har vi träffat flera potentiella influencers med flera miljoner följare för ett samarbete, där flertalet är intresserade av att inleda samarbete med oss. Vår fördel i dessa samarbeten är att vi är unika i vårt sätta att bygga affären ihop med influencers, något som vi känner ger oss en fördel i förhandlingen och en riskfri exponering om partnerskapet inte skapar värde i form av användartillväxt.

Vårt fortsatta fokus är att bygga en stor användarbas ihop med B2C och B2B partnerskap till en kostnadseffektiv kundanskaffning, tillsammans med den digitala mediestrategin och övriga marknadsaktiviteter öka igenkänningen av vårt varumärke och göra Kiliaro till den självklara bildgalleriappen för privata foton och videos.

Vänligen

Elie Komo - VD Kiliaro

För vidare information, vänligen kontakta:
Elie Komo, VD Kiliaro AB
Tel: +46 72 33 33 026
E-post: elie@kiliaro.com

Certified adviser
Svensk kapitalmarknadsgranskning AB
E-post: ca@skmg.se

Om Kiliaro AB (publ)

Kiliaro är nästa generations bildgalleri för privatpersoner. Med Kiliaros sociala plattform får man innovativa funktioner för att dela foton och videos på. Direkt från ditt bildgalleri till mottagarens galleri där ni sedan kan interagera kring innehållet.  Tillsammans med obegränsat utrymme samt höga krav på integritet och säkerhet, sparas ditt livs dyrbaraste digitala ägodelar utan att du förlorar kontrollen över dem. Kiliaro är noterat på Nasdaq First North Growth Market, med kortnamnet KILI.