Kammarrätten reducerar Kindreds sanktionsavgift från 2020

Kammarrätten i Jönköping har idag reducerat den sanktionsavgift som Kindred tilldelades 2020 för att enligt Spelinspektionen a brutit mot regeln gällande bonusbestämmelser under 2019. Sanktionsavgiften som av Spelinspektionen sattes till 100 miljoner kronor reducerades av Förvaltningsrätten till 50 miljoner kronor. Kammarrätten har nu valt att reducera den ytterligare till 30 miljoner kronor.

Kindred Group plc:s (Kindred) helägda dotterbolag Spooniker Ltd tilldelades 2020 en sanktionsavgift om 100 miljoner kronor av Spelinspektionen för att i början av 2019 ha brutit mot regeln gällande bonusbestämmelsen. I beslutet från Spelinspektionen menar man att en del av Kindreds erbjudanden, tävlingar och kampanjer uppfattades som ekonomiska incitament och därmed som bonusar. Efter beslutet från Spelinspektionen ändrade Kindred sina erbjudanden omgående.

För att få juridisk vägledning i hur lagstiftningen skulle tolkas överklagade Kindred Spelinspektionens beslut till Förvaltningsrätten som reducerade sanktionsavgiften till 50 miljoner kronor. Kammarrätten i Jönköping har nu ytterligare reducerat sanktionsavgiften till 30 miljoner kronor.

Kindred menar att då reglerna var otydliga och därmed öppnade för olika tolkningar borde sanktionsavgiften sättas ned helt.

Alexander Westrell, Director of Communications

Kindred Group är ett av världens ledande nätbaserade spelbolag med verksamhet i Europa, Nordamerika och Australien. Kindred Group erbjuder underhållning i en säker, trygg och hållbar miljö för över 30 miljoner kunder via något av de 9 varumärken som ryms inom koncernen. Bolaget har cirka 2.500 medarbetare globalt och är medlem av European Gaming and Betting Association (EGBA), samt medgrundare av IBIA, (International Betting Integrity Association). Kindred Group är granskat och certifierat av eCOGRA för överensstämmelse med EU:s rekommendation om principer för konsumentskydd och spelansvar från 2014 (2014/478/EU). Kindred Group är noterat på Nasdaq Stockholm Large Cap. Läs mer på www.kindredgroup.com