Kindred först med att erbjuda Gambans mjukvara i USA

Kindred Group har som första operatör i USA gått samman med Gamban för att erbjuda Unibet-kunder i USA möjligheten att blockera nätbaserade spelsajter på enskilda enheter. Kindred har haft ett samarbete med Gamban sedan 2017 i både Europa och Australien.

Unibets moderbolag, Kindred Group (Kindred), har ingått ett avtal med det brittiska mjukvarubolaget Gamban och kan därmed erbjuda Gambans blockeringsverktyg till kunder i USA. Mjukvaran är ett onlinebaserat sjävexkluderingsverktyg som förhindrar tillgång till alla nätbaserade spelsajter på utvalda enheter.

”Unibet erbjuder idag kunder i New Jersey, Pennsylvania och Indiana en trygg och spännande spelupplevelse, och har sökt licens i Illinois och Iowa. Det har alltid varit vår ambition att ta tillvara på den kunskap och erfarenhet vi har inom spelansvar och integrera det i vår amerikanska verksamhet. Vårt långtgående samarbete med Gamban är en viktigt del i denna ambition, samt i att nå vår resa mot noll intäkter från osunt spel i slutet av 2023. Vi är stolta över att vara den allra första operatören i USA att erbjuda ett skydd till kunder över samtliga staterna och vi tror att detta är ett viktigt steg för branschen”, säger Maris Catania, Head of Responsible Gambling and Research på Kindred Group.

”Vi är oerhört glada att samarbeta med Unibet och erbjuda vårt blockeringsverktyg i USA. Det är ett stort steg framåt för branschen. Det finns inget regulatoriskt krav för operatörer att erbjuda denna typ av verktyg idag så det är fantastiskt att Unibet tar på sig att erbjuda ett utökat skydd för sina kunder både i USA och globalt. Detta visar att spelbranschen ser hur denna typ av mjukvara kan skydda deras kunder samt hållbarheten för både bolag och bransch”, säger Jack Symons, medgrundare av Gamban.

Kindred har en ambition att noll procent av intäkterna ska komma från osunt spel vid utgången av 2023. Kindred är först i branschen med att rapportera andelen intäkter från osunt spelande och kommer fortsätta att rapportera detta kvartalsvis. Som en del av denna ambition erbjuder Kindred redan Gambans mjukvara kostnadsfritt till behövande kunder i Europa och Australien.

Maria Angell-Dupont, External Communications Manager, Kindred Group

+46 72 165 15 17

Kindred Group är ett av världens ledande nätbaserade spelbolag med verksamhet i Europa, USA och Australien. Kindred Group erbjuder underhållning i en säker, trygg och hållbar miljö för över 30 miljoner kunder via något av de 9 varumärken som ryms inom koncernen. Bolaget har 1 600 medarbetare globalt, medgrundare av European Gaming and Betting Association (EGBA), och medgrundare av IBIA, samt är granskat och certifierat av eCOGRA för överensstämmelse med EU:s rekommendation om principer för konsumentskydd och spelansvar från 2014 (2014/478/EU). Kindred Group är noterat på Nasdaq Stockholm Large Cap. Läs mer på www.kindredgroup.com