Kindred Group bötfälls av holländska spelinspektionen enligt spellag från 1964

Kindred Group har idag mottagit ett vitesbeslut på 470 000 EUR från den holländska spelinspektionen (KSA) för att ha accepterat spel från holländska kunder. Beslutet är i enlighet med den holländska spellagstiftningen från 1964 och följer liknande beslut från KSA de senaste 18 månaderna.

Trannel International Ltd, ett helägt dotterbolag till Kindred Group (tidigare Unibet Group) har idag mottagit ett vitesbeslut på 470 000 EUR från den holländska spelinspektionen (KSA) för att ha accepterat spel från holländska kunder. Beslutet, som relaterar till händelser före den nyligen antagna Remote Gambling Bill, följer liknande beslut riktade mot andra speloperatörer de senaste 18 månaderna.

Kindred respekterar uppmaningarna från den holländska spelinspektionen och följer fullt ut det regelverk som det holländska Justitiedepartementet fastställde tidigare i år. Kindred fortsätter samtidigt att eftersträva en konstruktiv dialog med den holländska spelinspektionen och andra intressenter. Kindred väntar sig en etablering av en lokalt reglerad spelmarknad för onlinespel 2021 och önskar ta en ledande roll i att främja nederländska spelpolitiska mål såsom konsumentskydd. Exempelvis har Kindred en ambition om att senast 2023 ha noll procent intäkter från skadligt spelbeteende.

Den 19 februari 2019 godkände den holländska senaten en ny spellag, Remote Gambling Bill, som ersätter den nuvarande spellagstiftningen från 1964. Den holländska spelinspektionen har fastställt att man förväntar sig att börja utfärda licenser till utländska spelbolag under första kvartalet 2021 och Kindred arbetar för att få en licens på vadhållning och spel online så snart den holländska marknaden öppnas. Erfarenheten från tidigare omreglerade marknader i Europa, senast i Sverige, visar på vikten av att tidigt uppnå en hög kanalisering för att säkerställa en framgångsrik och fungerande marknad med ett starkt konsumentskydd.

Kindred har beslutat att överklaga KSA:s beslut medan man inväntar en sekundärlagstiftning från det holländska Justitidepartementet samt KSA:s publicering av policyregler och förtydliganden gällande processen för en licensansökan.

Denna information är sådan information som Kindred Group är skyldig att offentliggöra enligt EUs marknadsmissbruksförordning, MAR.

Alexander Westrell, Group Head of Communications

Inga Lundberg, Investor Relations Officer

ir@kindredgroup.com

Kindred Group är ett av världens ledande nätbaserade spelbolag med verksamhet i Europa och Australien. Kindred Group erbjuder underhållning i en säker, trygg och hållbar miljö för över 26 miljoner kunder via något av de 11 varumärken som ryms inom koncernen. Bolaget har 1,600 medarbetare globalt och är medgrundare av European Gaming and Betting Association (EGBA), och är medgrundare av IBIA (International Betting Integrity Association), samt är granskat och certifierat av eCOGRA för överensstämmelse med EU:s rekommendation om principer för konsumentskydd och spelansvar från 2014 (2014/478/EU). Kindred Group är noterat på Nasdaq Stockholm Large Cap. Läs mer på www.kindredgroup.com.