Kindred Group plc – delårsrapport: Januari – juni 2024 (ej reviderad)

Ett starkt resultat banar väg mot vårt årliga mål

Kindred Group plc – delårsrapport: Januari – juni 2024 (ej reviderad)

Andra kvartalet 2024

• Totala intäkter uppgick till 327,6 (307,3) miljoner GBP, en ökning med 7 procent.
  • Spelöverskottet (B2C) ökade med 6 procent till 317,2 (298,3) miljoner GBP.
  • Underliggande EBITDA ökade med 32 procent till 73,6 (55,7) miljoner GBP.
  • Resultat före skatt uppgick till 55,6 (33,1) miljoner GBP.
  • Resultat efter skatt uppgick till 44,5 (27,7) miljoner GBP.
  • Resultat efter skatt inkluderar en förlust från avvecklade verksamheter om 1,7 (6,9) miljoner GBP och resultat från kvarvarande verksamheter om 46,2 (34,6) miljoner GBP.
  • Resultat per aktie uppgick till 0,21 (0,13) GBP.
  • Fritt kassaflöde uppgick till 41,6 (3,0) miljoner GBP.
  • Antalet aktiva kunder ökade med 12 procent till 1 749 611 (1 561 444).

Första halvåret 2024

• Totala intäkter uppgick till 635,3 (613,7) miljoner GBP, en ökning med 4 procent.
  • Spelöverskottet (B2C) ökade med 3 procent till 614,8 (595,6) miljoner GBP.
  • Underliggande EBITDA ökade med 26 procent till 132,9 (105,1) miljoner GBP.
  • Resultat före skatt uppgick till 95,4 (63,5) miljoner GBP.
  • Resultat efter skatt uppgick till 75,9 (53,3) miljoner GBP.
  • Resultat efter skatt inkluderar en förlust från avvecklade verksamheter om 2,7 (14,9) miljoner GBP och vinst från kvarvarande verksamheter om 78,6 (68,2) miljoner GBP.
  • Resultat per aktie uppgick till 0,35 (0,25) GBP.
  • Fritt kassaflöde uppgick till 65,3 (32,0) miljoner GBP.
  • Som ett resultat av avvecklingen av koncernens lokalt licensierade verksamhet i Nordamerika har koncernens delårsrapport i sammandrag uppdaterats för att kunna särredovisa kvarvarande och avvecklad verksamhet (enligt kraven i aktuella redovisningsstandarder). Se bilagan på sida 27 för mer information. Alla kommentarer i rapporten relaterade till delårsrapporten i sammandrag avser koncernens totala siffror som visas på sidorna 28 till 31 (som överensstämmer med tidigare redovisade totala siffror).

Vd och koncernchef Nils Andén kommenterar andra kvartalet 2024

”Med en stark start på 2024 i ryggen är jag glad att kunna presentera ett mycket positivt resultat för Kindred under andra kvartalet. Vi fortsätter att visa prov på vår motståndskraft och vårt strategiska genomförande, vilket avspeglas i ett starkt resultat i hela marknadsportföljen. Den stora majoriteten av våra toppmarknader har ökat jämfört med föregående år, vilket är mycket glädjande.”

”Totala intäkter för andra kvartalet uppgick till 327,6 miljoner GBP, en ökning på 7 procent jämfört med samma period föregående år (8 procents ökning vid oförändrade valutakurser). Exklusive Nordamerika ökade totala intäkter med 9 procent under samma period. Underliggande EBITDA landade på 73,6 miljoner GBP, vilket avspeglar en betydande ökning på 32 procent jämfört med föregående år och en marginal på 22 procent. Det lyfter fram skalbarheten i vår affärsmodell samt ökad intäktstillväxt, samtidigt som vi bibehåller en stabil kostnadsbas.”

”Vår utveckling på lokalt reglerade marknader har varit särskilt stark, med ett spelöverskott som har ökat 10 procent (12 procent exklusive Nordamerika).”

”Genom hela det andra kvartalet syntes en stark aktivitet i sportboken, med fotbolls-EM 2024 som lyfte kundengagemanget ytterligare mot slutet av perioden. Gynnsamma resultat, i kombination med en rekordhög andel Bet Builder-aktivitet, resulterade i en historiskt hög marginal på sportspel om 12,1 procent. Det är betydligt högre än den långsiktiga genomsnittliga marginalen på 9,9 procent och vi förväntar oss att se en normalisering under andra halvåret 2024.”

”KSP-projektet fortsätter enligt plan och viktiga funktioner har släpps före vår planerade marknadslansering som ska ske senare i år. Live-kunder från utvalda testmarknader använder plattformen och lämnar värdefull återkoppling och insikter till produkt- och utvecklingsteamen.”

Handelsuppdatering till och med 21 juli 2024
Koncernens genomsnittliga dagliga spelöverskott för tiden fram till och med den 21 juli 2024 var 3,28 miljoner GBP, vilket är 10 procent (11 procent vid oförändrade valutakurser) högre jämfört med det genomsnittliga dagliga spelöverskottet för hela tredje kvartalet 2023. Stängningen av den nordamerikanska verksamheten stör jämförelsetalen. Tillväxten i koncernens spelöverskott exklusive Nordamerika var 12 procent (14 procent vid oförändrade valutakurser) för samma period.

Sportboksmarginalen efter fria vad för den ovanstående perioden var 10,6 procent, vilket ligger över koncernens långsiktiga genomsnitt på 9,9 procent och de 9,4 procent som syntes för hela det tredje kvartalet 2023.

Kindred Groups presentation av delårsrapport
Kindred Groups vd och koncernchef Nils Andén tillsammans med tf finansdirektör Patrick Kortman håller en webbpresentation på engelska kl 10:00 (CEST). Presentationen går att följa live via https://www.kindredgroup.com/sv/Kv22024.

För att delta i telefonkonferensen i samband med presentationen, välkommen att registrera dig via https://conference.financialhearings.com/teleconference/?id=50047081. Efter registreringen erhåller du ett telefonnummer samt konferens-ID för att ansluta till telefonkonferensen.

Vänligen ring in i god tid för registrering. Efter presentationen kommer det att finnas möjlighet att ställa frågor.

Denna information är sådan som Kindred Group är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2024-07-24 07:30 CET.

Linda Lyth, Investor Relations Manager, +46 767 681 337
ir@kindredgroup.com

Kindred Group är ett av världens ledande nätbaserade spelbolag med verksamhet i Europa och Australien. Kindred Group erbjuder underhållning i en säker, trygg och hållbar miljö för över 30 miljoner kunder via något av de 9 varumärken som ryms inom koncernen. Bolaget har cirka 2 500 medarbetare globalt och är medgrundare av European Gaming and Betting Association (EGBA), samt medgrundare av IBIA (International Betting Integrity Association). Kindred Group är granskat och certifierat av eCOGRA för överensstämmelse med EU:s rekommendation om principer för konsumentskydd och spelansvar från 2014 (2014/478/EU). Kindred Group är noterat på Nasdaq Stockholm Large Cap. Läs mer på www.kindredgroup.com.