• Kindred Group/

Kindred Group plc – delårsrapport januari – september 2023 (ej reviderad), inklusive indikativ guidning av engångskaraktär för helåret 2024

Ökning av aktiva kunder och åtgärder identifierade för att påskynda lönsam tillväxt

Kindred Group plc – delårsrapport januari – september 2023 (ej reviderad),
inklusive indikativ guidning av engångskaraktär för helåret 2024

Tredje kvartalet 2023

• Totala intäkter uppgick till 283,9 (277,8) miljoner GBP, en ökning med 2 procent.
  • Spelöverskottet (B2C) ökade med 1 procent till 274,7 (271,9) miljoner GBP.
  • Underliggande EBITDA ökade med 6 procent till 42,6 (40,3) miljoner GBP.
  • Resultat före skatt uppgick till 15,1 (60,3) miljoner GBP.
  • Resultat efter skatt uppgick till 12,6 (57,9) miljoner GBP.
  • Resultat per aktie uppgick till 0,06 (0,26) GBP.
  • Fritt kassaflöde uppgick till 24,5 (49,3) miljoner GBP.
  • Antalet aktiva kunder ökade med 7 procent till 1 563 762 (1 466 986).

Januari till september 2023

• Totala intäkter uppgick till 897,6 (763,2) miljoner GBP, en ökning med 18 procent.
  • Spelöverskottet (B2C) ökade med 16 procent till 870,3 (747,8) miljoner GBP.
  • Underliggande EBITDA ökade med 64 procent till 147,7 (90,1) miljoner GBP.
  • Resultat före skatt uppgick till 78,6 (74,9) miljoner GBP.
  • Resultat efter skatt uppgick till 65,9 (70,1) miljoner GBP.
  • Resultat per aktie uppgick till 0,30 (0,32) GBP.
  • 3 833 000 aktier/svenska depåbevis köptes till ett totalt värde om 443,7 miljoner SEK, eller 34,2 miljoner GBP.
  • Fritt kassaflöde uppgick till 56,5 (38,7) miljoner GBP.

Indikativ guidning av underliggande EBITDA 2024

Baserat på nuvarande förväntningar för marknadstillväxt och mot bakgrund av Kindreds interimuppdatering av den strategiska översynen, förväntar sig Kindred att underliggande EBITDA för helåret 2024 kommer att nå 250 miljoner GBP. Kindred upprepar även underliggande EBITDA-guidning för helåret 2023 på minst 200 miljoner GBP, förutsatt en normaliserad sportboksmarginal under det fjärde kvartalet.

Tillförordnad vd och koncernchef Nils Andén kommenterar tredje kvartalet 2023

”Under tredje kvartalet upplevde vi fortsatt tillväxt inom vårt kasinosegment och stärkta positioner på våra nyckelmarknader Nederländerna och Storbritannien. Denna tillväxt dämpades dock av pågående regulatorisk påverkan i utvalda kärnmarknader och en inverkan på utvecklingen i sportboken.”

Jag nöjd över att se att vi har återfått vår ledande ställning i Nederländerna efter vårt återinträde i juli 2022. Vi upplever också positivt momentum i Storbritannien, med en tillväxt på 7 procent jämfört med föregående år. Trots det gav lägre nivåer av sportspel på kärnmarknader, kombinerat med en lägre sportboksmarginal än vårt långsiktiga genomsnitt, en negativ påverkan på det sammantagna resultatet.”

”Underliggande EBITDA uppgick till 42,6 miljoner GBP, vilket motsvarar en marginal på 15 procent. Det påverkades av lägre intäkter än väntat, även om kostnadsoptimeringsåtgärder under 2023 har dämpat intäktsbortfallet. Vi upprepar vår EBITDA-vägledning för helåret 2023 på minst 200 miljoner GBP, förutsatt en normaliserad marginal på sportspel under det fjärde kvartalet.”

”Den strategiska översynen som inleddes av styrelsen förblir pågående och vi fortsätter att driva en rad alternativ för att leverera aktieägarvärde. Styrelsen anser idag att aktieägarvärde för Kindred maximeras genom en tredjepartstransaktion. Som komplement till denna process tillkännager vi specifika operativa initiativ, innefattandes (1) kontrollerad nedstängning av vår nordamerikanska verksamhet (2) reducering av koncernens personalstyrka samt operationella kostnader och (3) fokus på lönsam tillväxt i kärnmarknader.”

”Sammantaget förväntas årliga bruttokostnadsbesparingar, av att lämna Nordamerika och minska antalet anställda samt andra operationella kostnader, vara cirka 40 miljoner GBP.”

”Jag övertygad om att Kindred är väl positionerat för att fortsätta växa snabbare än marknaden i våra kärnmarknader, som har en sammanlagd uppskattad marknadsstorlek om 25,3 miljarder GBP och en prognostiserad årlig tillväxttakt om 6 procent under de kommande fem åren.”

Handelsuppdatering till och med 26 november 2023
Koncernens genomsnittliga dagliga spelöverskott för tiden fram till och med den 26 november 2023 var 3,08 miljoner GBP, 4 procent lägre (3 procent lägre vid oförändrade valutakurser) än det genomsnittliga dagliga spelöverskottet för hela fjärde kvartalet 2022.

Spelöverskottet från sportspel har påverkats negativt av en svagare sportboksmarginal efter fria vad på 8,6% för perioden ovan, vilket är lägre än det långsiktiga genomsnittet på 9,7%.

Kindred Groups presentation av delårsrapport
Kindred Groups tillförordnade vd och koncernchef Nils Andén och tillförordnade finansdirektör Patrick Kortman håller en webbpresentation på engelska klockan 10.00 (CET) som går att följa live via https://www.kindredgroup.com/sv/KV32023.

För att delta i telefonkonferensen i samband med presentationen, registrera dig via https://conference.financialhearings.com/teleconference/?id=5006439. Efter registreringen kommer du att erhålla ett telefonnummer samt ett konferens-ID för att ansluta till telefonkonferensen.

Vänligen ring in i god tid för registrering. Efter presentationen kommer det att finnas möjlighet att ställa frågor.

Informationen är sådan som Kindred Group är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014) samt lag (2007:528) om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2023-11-29 07:30 CET.

Patrick Kortman, tillförordnad finansdirektör (CFO), +46 723 877 438
Linda Lyth, Investor Relations Manager, +46 767 681 337
ir@kindredgroup.com

Kindred Group är ett av världens ledande nätbaserade spelbolag med verksamhet i Europa, Nordamerika och Australien. Kindred Group erbjuder underhållning i en säker, trygg och hållbar miljö för över 30 miljoner kunder via något av de 9 varumärken som ryms inom koncernen. Bolaget har cirka 2 500 medarbetare globalt och är medgrundare av European Gaming and Betting Association (EGBA), samt medgrundare av IBIA (International Betting Integrity Association). Kindred Group är granskat och certifierat av eCOGRA för överensstämmelse med EU:s rekommendation om principer för konsumentskydd och spelansvar från 2014 (2014/478/EU). Kindred Group är noterat på Nasdaq Stockholm Large Cap. Läs mer på www.kindredgroup.com.