Kindred Group plc – Uppdatering för andra kvartalet 2020

Kindred uppskattar att spelöverskottet för andra kvartalet 2020 kommer att uppgå till cirka 235 miljoner GBP (Q2-2019: 226,2 miljoner GBP).

Trots att inställda idrottsevenemang har påverkat andra kvartalet, har en solid tillväxt i intäkter från andra produkter delvis kompenserat. En väsentlig tillväxt har kommit från Kindreds egen banbrytande Racing-plattform samt andra evenemang som eSports och andra digitala-alternativ (t.ex. F1, FIFA-evenemang). Vissa sportaktiviteter har gradvis återupptagits under kvartalet. Det är troligt att Kindred och andra online-operatörer har haft en tillfällig fördel av det faktum att de flesta spelbutiker i många länder har varit stängda under andra kvartalet.

Underliggande EBITDA för andra kvartalet 2020 beräknas ligga inom intervallet 48-53 miljoner GBP (Q2-2019: 30,5 miljoner GBP). Den främsta drivkraften i den förväntade ökningen av EBITDA jämfört med föregående år är de kostnadsreduceringsåtgärder som Kindred av försiktighetsskäl vidtog inom marknadsföring, sportinnehåll och andra direkta kostnader. Även om dessa åtgärder har skyddat lönsamheten på kort sikt, när nu sporterna återvänder till mer normala aktivitetsnivåer, förväntar vi oss att kostnadsmodellen för marknadsföring också normaliseras. Det är naturligt att en minskning av marknadsföring och därtill relaterade kostnader ger en kortfristig vinstfördel, men om de upprätthålls under en längre period skulle dessa åtgärder kunna skada bolagets långsiktiga konkurrensläge.

Spelskatten för det andra kvartalet ligger betydligt under nivån för det första kvartalet då påverkan av inställda sportevenemang var störst i Frankrike, där skattesatserna är högst och andra spelprodukter är mycket begränsade.

Även om Kindred har fortsatt att använda det starka kassaflödet för att minska utestående belopp under kreditfaciliteten, har valutakursförändringar genererat en valutakursförlust på lånet om 5,1 miljoner GBP under andra kvartalet 2020 varav 0,6 GBP miljoner var realiserat.

Antalet aktiva kunder under kvartalet uppgick till 1,3 miljoner vilket var en minskning med 11 procent jämfört med samma kvartal föregående år. Minskningen var förväntad eftersom de flesta nöjesspelare spelar på sportevenemang.

Som meddelades i samband med rapporten för första kvartalet fortsätter Kindreds ledning att genomföra ett antal operationella effektiviseringsinitiativ under hela 2020.

Delårsrapporten för andra kvartalet 2020 kommer att publiceras den 24 juli 2020. Resultatpresentationen och frågesessionen kommer att finnas tillgänglig via webcast som vanligt.

Denna information är sådan information som Kindred Group är skyldig att offentliggöra enligt EUs marknadsmissbruksförordning, MAR.

Inga Lundberg, Investor Relations, +44 788 799 6116

Kindred Group är ett av världens ledande nätbaserade spelbolag med verksamhet i Europa, Australien och USA. Kindred Group erbjuder underhållning i en säker, trygg och hållbar miljö för över 27 miljoner kunder via något av de 11 varumärken som ryms inom koncernen. Bolaget har 1,700 medarbetare globalt och är medgrundare av European Gaming and Betting Association (EGBA), och är medgrundare av IBIA, samt är granskat och certifierat av eCOGRA för överensstämmelse med EU:s rekommendation om principer för konsumentskydd och spelansvar från 2014 (2014/478/EU). Kindred Group är noterat på Nasdaq Stockholm Large Cap. Läs mer på www.kindredgroup.com.