Kindred och EFDN tar fajten mot match-fixing -Fair Sport 4 All

Kindred Group går samman med organisationen European Football for Development Network (EFDN) i kampen mot match-fixning genom projektet Fair Sports 4 All. Projektet inkluderar online-utbildning för elitklubbar, idrottare, spelare och tränare inom fotbollen men kan även användas inom andra sporter.

Samarbetet mellan Kindred Group och EFDN inleddes 2019 och har därefter utvecklats till att Kindred klivit in som nätverkets första kommersiella ”Community Partner”. Nätverkets huvudsyfte är att lyfta fram styrkan hos fotbollen som ett verktyg för social utveckling. Kindred har tidigare sponsrat projektet ”Active Fans” hos EFDN samt varit en del av kampanjen #supporterofeachother. Fair Sport 4 All-projektet fokuserar framför allt på gemensamt lärande genom en rad olika aktiviteter inom nätverket. En viktig del i Kindreds hållbarhetsstrategi är att samarbeta med organisationer som är experter inom sitt område och som har nätverk där Kindred kan vara med och göra skillnad.

”Match-fixning är ett hot mot idrottens grundläggande principer. Miljarder människor världen över delar glädjen och spänningen som idrotten ger. Om oförutsägbarheten och sportsligheten inom idrotten tas bort på grund av kriminell verksamhet försvinner  inte bara spänningen och glädjen utan även hela poängen med idrotten. Match-fixning är också ett hot mot spelindustrin. Om våra kunder förlorar tilliten till idrotten så förlorar de också tilliten till våra produkter. Därför är vi väldigt glada för att vara en del av Fair Sport 4 All-projektet där vi tillsammans med EFDN kan göra en skillnad och bekämpa detta gemensamma hot”, säger Henrik Tjärnström, CEO Kindred Group.

”Idrott kan vara ett otroligt mäktigt verktyg i hur man lär ut livsfärdigheter, främjar social sammanhållning och hur man lär ut värderingar som respekt och inkludering. Men denna positiva kraft försvagas om principerna för idrotten blir underminerade av match-fixning. Därför går vi nu samman för att försvara idrottens integritet. Vi är stolta över att lansera detta program tillsammans med Kindred som är en erfaren partner, drivna av att utifrån ett hållbarhetsperspektiv arbeta med sina sponsorskap och samhällsinitiativ”, säger Hubert Rovers, CEO för EFDN.

Fair Sport 4 All-projektet inkluderar ett online-verktyg som ökar kunskapen om match-fixning hos spelare, tränare och andra målgrupper inom idrotten. Verktyget rinnehåller även en utbildning i hur man motstår erbjudanden och lockelser om match-fixning likaväl som hänvisningar till hur man rapporterar misstankar om match-fixning. Mer information om projektet finns att läsa här.

Maria Angell-Dupont, External Communications Manager

Hubert Rovers, CEO, EFDN

h.rovers@efdn.org

Kindred Group är ett av världens ledande nätbaserade spelbolag med verksamhet i Europa och Australien. Kindred Group erbjuder underhållning i en säker, trygg och hållbar miljö för över 26 miljoner kunder via något av de 11 varumärken som ryms inom koncernen. Bolaget har 1,700 medarbetare globalt och är medgrundare av European Gaming and Betting Association (EGBA), och av IBIA, samt är granskat och certifierat av eCOGRA för överensstämmelse med EU:s rekommendation om principer för konsumentskydd och spelansvar från 2014 (2014/478/EU). Kindred Group är noterat på Nasdaq Stockholm Large Cap. Läs mer på www.kindredgroup.com.

Om European Football for Development Network

European Football for Development Network(EFDN) är ett nätverk av europeiska professionella fotbollsklubbar, ligor och förbund som arbetar för att förbättra de samhällen de verkar i och som har passionen att samarbeta och engagera på en europeisk nivå. Nätverkets huvudmål är att lyfta kraften hos fotbollen som ett verktyg för social utveckling och som stöd till de aktiviteter som nätverkets medlemmar arrangerar i syfte till att genom fotbollen nå ut till olika grupper i de samhällen de verkar i. Nätverket har mer än 85 medlemmar över hela Europa. Läs mer på www.efdn.org.