Kindred slutför regulatorisk granskning i Storbritannien

Kindred Group kommer att betala 7,1 miljoner GBP och får en varning till följd av en granskning utförd av UK Gambling Commission (UKGC). Granskningen rör historiska brister relaterade till penningtvätt och spelansvar.

Kindred Group plc (Kindred) kommer att betala 7,1 miljoner GBP och får en varning av UKGC för historiska brister relaterat till penningtvätt och spelansvar. Kindred välkomnar UKGCs bekräftelse att bolaget har förbättrat sitt arbete sedan granskningen ägde rum och att bolaget fortsatt ska inneha en licens. Kindred vidkänner att vissa system och processer som var på plats 2020 och i början av 2021 inte var i linje med UKGCs förväntningar när det gäller penningtvätt och spelansvar. Som ett resultat av de redan vidtagna åtgärderna anser bolaget att det är osannolikt att liknande fall som de som lyfts fram av UKGC upprepas.

Kindred ser också kravet på en oberoende granskning av sina processer som en viktig möjlighet att säkerställa att verksamheten befinner sig på rätt väg.

”Vi accepterar UKGCs påföljd och är ödmjuka inför att vi behöver arbeta hårdare för att säkerställa en trygg verksamhet som följer gällande regelverk. Med det sagt uppskattar vi UKGCs tydliga erkännande av att vår verksamhet har förbättrat sitt arbete och att vi fortsatt ska inneha en operativ licens. Vårt engagemang för att minska osunt spelande på våra plattformar är en viktig del av vår Journey towards Zero-ambition. Mot bakgrund av den här granskningen skalar vi nu också upp våra ansträngningar för att säkerställa att vi fortsätter i rätt riktning framåt”, säger Henrik Tjärnström, vd och koncernchef Kindred Group.

Kindred har även ökat antalet anställda i de brittiska regelefterlevnads- och riskhanteringsteamen samt fortsatt implementera förbättringar av processer. Dessa inkluderar, men är inte begränsade till:

• Säkerställt att samtliga kunder har insättningsgränser anpassade efter sin riskprofil inställda på sitt konto, inklusive skräddarsydda lösningar för kunder under 25 år, som en del i ett ramverk som tar större hänsyn till betalningsförmåga
  • Implementerat registreringsblockering för spelare som visat tecken på betydande ekonomiska problem
  • Infört frivilliga insatsgränser för vissa produkter utifrån individuella riskprofiler – där kunder med lägre ekonomiska resurser är förhindrade att satsa på högre nivåer
  • Fortsatt utrullningen av automatiserade interventioner för att säkerställa snabb reaktion vid tecken på ökat riskbeteende hos kunder

Journey towards Zero Storbritannien

Med sin resa mot noll skalar Kindred upp sitt arbete med att hålla sina spelare trygga genom att skapa en hållbar framtid för verksamheten och dess spelare. Sedan första kvartalet 2020 fram till fjärde kvartalet 2022 har det skett en minskning med 57 procent av intäkterna från högriskspelare i Storbritannien. Under de senaste 90 dagarna har 87 procent av de omsorgskontakter som gjorts i Storbritannien efter upptäckt av Kindreds övervakningssystem, PS-EDS, resulterat i hälsosammare beteende. Det har resulterat i att över 50 procent av brittiska spelare nu frivilligt använder minst ett verktyg för ansvarsfullt spelande. Detta är en stark grund att bygga vidare ifrån.

Informationen är sådan som Kindred Group är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2023-03-23 09:30CET.

Denna information är sådan som Kindred Group är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2023-03-23 09:30 CET.

För mer information:
Maria Angell Dupont, External Communications Manager, Kindred Group

Linda Lyth, Investor Relations Manager, Kindred Group
ir@kindredgroup.com

Kindred Group är ett av världens ledande nätbaserade spelbolag med verksamhet i Europa, USA och Australien. Kindred Group erbjuder underhållning i en säker, trygg och hållbar miljö för över 30 miljoner kunder via något av de 9 varumärken som ryms inom koncernen. Bolaget har 2 000 medarbetare globalt, medgrundare av European Gaming and Betting Association (EGBA), och medgrundare av IBIA, International Betting Integrity Association, samt är granskat och certifierat av eCOGRA för överensstämmelse med EU:s rekommendation om principer för konsumentskydd och spelansvar från 2014 (2014/478/EU). Kindred Group är noterat på Nasdaq Stockholm Large Cap. Läs mer på www.kindredgroup.com

Henrik Tjärnström, vd och koncernchef Kindred Group