Kindreds klimatmål godkända av Science Based Targets Initiative

Kindreds mål för reduktion av växthusgasutsläpp har godkänts av Science Based Targets initiative. Målen har uppdaterats sedan de ursprungligen kommunicerades 2020. Valideringen är ett viktigt steg för Kindred i arbetet med att vidare minska sina utsläpp.

Kindred Group plc’s (Kindred) uppdaterade klimatmål har nu validerats av den oberoende organisationen Science Based Targets initiative (SBTi), ett samarbetsinitiativ som driver klimatåtgärder i den privata sektorn. Klimatmålen har utvecklats för att uppfylla målsättningarna i Parisavtalet, i linje med SBTis metod. Kindred åtar sig att minska utsläpp av växthusgaser i scope 1 och 2 med 90 procent i absoluta tal till räkenskapsåret 2027, från räkenskapsåret 2019 som basår. Kindred åtar sig också att minska utsläpp av växthusgaser i scope 3 med 35 procent i absoluta tal under samma tidsperiod.

"Som ett av de första företagen i den europeiska spelbranschen att införa vetenskapsbaserade utsläppsmål 2020, är vi glada över att få våra nya mål validerade samtidigt som vi fortsätter bryta ny mark. För att stävja den accelererande klimatkrisen krävs omedelbara åtgärder som ger betydande effekt. Här spelar SBTi en nyckelroll som garant för att insatser baseras på vetenskap samt målsättningarna i Parisavtalet. Det finns ingen tid att slösa och vi måste alla göra vår del”, säger Henrik Tjärnström, vd och koncernchef Kindred Group.

Genom att förbinda sig till dessa mål stärker Kindred processerna för att utveckla och anpassa sina utsläppsmål i linje med vetenskapsbaserade standarder för hela verksamheten. Dessa mål kommer att vägleda koncernens hållbarhetsarbete framöver, med siktet inställt på att bidra med konkreta resultat i kampen mot klimatförändringar.

För mer information:
Maria Angell Dupont, External Communications Manager, Kindred Group

Kindred Group är ett av världens ledande nätbaserade spelbolag med verksamhet i Europa, Nordamerika och Australien. Kindred Group erbjuder underhållning i en säker, trygg och hållbar miljö för över 30 miljoner kunder via något av de 9 varumärken som ryms inom koncernen. Bolaget har mer än 2 000 medarbetare globalt, medgrundare av European Gaming and Betting Association (EGBA), samt IBIA, International Betting Integrity Association. Kindred Group är granskat och certifierat av eCOGRA för överensstämmelse med EU:s rekommendation om principer för konsumentskydd och spelansvar från 2014 (2014/478/EU). Kindred Group är noterat på Nasdaq Stockholm Large Cap. Läs mer på www.kindredgroup.com

Henrik Tjärnström, vd och koncernchef Kindred Group