Kindreds resa mot noll: Q1-intäkter från högriskspelare

Under det första kvartalet 2024 ökade intäkterna från högriskspelare något jämfört med det sista kvartalet 2023, med 3,2 procent av spelöverskottet från denna grupp av spelare. Kindred förblir fast besluten om att minska denna andel av intäkterna och fortsätter att se en positiv beteendeförändring hos spelarna efter interventioner.

Kindred Group plcs (Kindred) andel av intäkterna från högriskspelare ökade något till 3,2 procent (Q4 2023 3,1 procent) under det första kvartalet 2024. Jämfört med det första kvartalet 2023 minskade intäktsandelen marginellt. Andelen upptäckta kunder som uppvisade förbättrat beteende efter interventionerna uppgick till 87,1 procent (jämfört med 87,4 procent i Q4 2023 och 83,0 procent i Q1 2023). Den hållbara positiva trenden i förbättringseffekten efter interventioner, observerad över en längre tid, vittnar om hela företagets engagemang och samlade insatser. Det återspeglar Kindreds kontinuerliga åtagande att främja positiv förändring inom branschen.

Global statistik från Kindred Group    Q1 2023   Q2 2023   Q3 2023   Q4 2023   Q1 2024*
Andel av spelöverskott från högriskspelare  3,3%    3,1%    3,3%    3,1%    3,2%
Förbättringseffekt efter intervention  83,0%    86,4%    86,7%    87,4%    87,1%

*90 dagars rullande period mellan 19 december 2023 och 18 mars 2024

"Vi fortsätter att se vår andel av intäkterna från högriskspelare variera från kvartal till kvartal, och vi arbetar nära alla team inom bolaget för att hjälpa kunderna till en mer hållbar spelupplevelse. Det är dock uppmuntrande att se att andelen stadigt har minskat sedan 2020. En liknande trend kan ses på effekten av sundare spelbeteende efter interventioner. Detta säger oss två saker: vårt arbete lönar sig, men vi måste fortsätta att anstränga oss för att driva på en hållbar utveckling", säger Alexander Westrell, kommunikationsdirektör på Kindred Group.

"Det var mycket uppmuntrande att bevittna de öppna och transparenta diskussionerna vid årets Sustainable Gambling Conference i London den 20 mars, där personer med egen erfarenhet delade med sig av sina viktiga berättelser. Det är också uppenbart att tekniken går framåt och kommer att ge större möjligheter att upptäcka och ingripa i framtiden. Vi hoppas att fler tillsynsmyndigheter kommer att föra dialog med branschen och med experter för att säkerställa en mer hållbar bransch för alla", fortsätter Alexander Westrell.

I februari 2021 började Kindred kommunicera gällande sin andel av intäkter från osunt spelande och rapporterar data samt förbättringseffekten efter intervention. Detta är en viktig del av Kindreds arbete med att främja en saklig och transparent dialog som banar väg för en mer hållbar bransch.

Om Kindreds Journey towards Zero

Kindred är fast beslutna om att transformera spelande genom att vara en pålitlig källa till underhållning som bidrar positivt till samhället. Av den anledningen har Kindred åtagit sig att nå noll procent spelöverskott från osunt spelande på sin plattform och att kvartalsvis rapportera den statistiken. Detta görs för att öka transparensen, bidra till en faktabaserad dialog om osunt spelande och öka kännedomen om Kindred Groups hållbarhetsarbete. För att läsa mer, besök: www.kindredgroup.com/zero.

Alexander Westrell, Director of Communications

Kindred Group är ett av världens ledande nätbaserade spelbolag med verksamhet i Europa, Nordamerika och Australien. Kindred Group erbjuder underhållning i en säker, trygg och hållbar miljö för över 30 miljoner kunder via något av de 9 varumärken som ryms inom koncernen. Bolaget har cirka 2.500 medarbetare globalt och är medlem av European Gaming and Betting Association (EGBA), samt medgrundare av IBIA, (International Betting Integrity Association). Kindred Group är granskat och certifierat av eCOGRA för överensstämmelse med EU:s rekommendation om principer för konsumentskydd och spelansvar från 2014 (2014/478/EU). Kindred Group är noterat på Nasdaq Stockholm Large Cap. Läs mer på www.kindredgroup.com