Kindreds resa mot noll: Q2-intäkter från högriskspelare

Under det andra kvartalet 2024 minskade intäkterna från högriskspelare jämfört med det första kvartalet 2024, med 3,0 procent av spelöverskottet från denna grupp av spelare. Kindred förblir fast besluten om att minska denna andel av intäkterna och fortsätter att se en hållbar beteendeförändring hos spelarna efter interventioner.

Kindred Group plcs (Kindred) andel av intäkterna från högriskspelare minskade till 3,0 procent (Q1 2024 3,2 procent) under det andra kvartalet 2024. Jämfört med det andra kvartalet 2023 minskade intäktsandelen marginellt. Andelen upptäckta kunder som uppvisade förbättrat beteende efter interventionerna uppgick till 86,8 procent (jämfört med 87,1 procent i Q1 2024 och 86,4 procent i Q2 2023). Den hållbara trenden i förbättringseffekten efter interventioner, observerad över en längre tid, vittnar om hela företagets engagemang och samlade insatser. Det återspeglar Kindreds fokuserade arbete att främja positiv förändring inom branschen.

Global statistik från Kindred Group

Q2 2023

Q3 2023

Q4 2023

Q1 2024

Q2 2024*

Andel av spelöverskott från högriskspelare

Förbättringseffekt efter intervention

*90 dagars rullande period mellan 19 mars 2024 och 18 juni 2024

"Vår andel av intäkterna från högriskspelare har varit stabilt under de senaste kvartalen. Samtidigt är det uppmuntrande att se den långsiktiga trenden med en minskning av intäkter från denna grupp. Vi arbetar målmedvetet över hela koncernen för att säkerställa att våra kunder kan utnyttja våra produkter på ett säkert och hållbart sätt. Detta inkluderar även utbildningsinsatser om spelansvar riktade mot kunder, intressenter och samarbetspartners”, säger Alexander Westrell, kommunikationsdirektör på Kindred Group.

"Vi klassificerar samtliga kunder som självexkluderar mer än sex månader som hög risk. Detta för att säkerställa att vi fullt ut prioriterar ansvarsfullt spelande. Samtidigt ser vi att det finns kunder som självexkluderar av andra anledningar än problematiskt spel. Vi arbetar aktivt för att förbättra användarupplevelsen på våra spelsajter i syfte att bättre urskilja självexkludering på grund av faktiskt riskbeteende, så att vår högriskdata korrekt speglar kunder som är i genuint behov av hjälp att sluta spela”, fortsätter Alexander Westrell.

I februari 2021 började Kindred kommunicera gällande sin andel av intäkter från osunt spelande och rapporterar data samt förbättringseffekten efter intervention. Detta är en viktig del av Kindreds arbete med att främja en saklig och transparent dialog som banar väg för en mer hållbar bransch.

Kindred publicerar tillsammans med ATG och Svenska Spel spelansvarsdata specifikt för den svenska marknaden. Kindreds spelansvarsdata för det första halvåret 2024 publiceras här.

Om Kindreds Journey towards Zero

Kindred är fast beslutna om att transformera spelande genom att vara en pålitlig källa till underhållning som bidrar positivt till samhället. Av den anledningen har Kindred åtagit sig att nå noll procent spelöverskott från osunt spelande på sin plattform och att kvartalsvis rapportera den statistiken. Detta görs för att öka transparensen, bidra till en faktabaserad dialog om osunt spelande och öka kännedomen om Kindred Groups hållbarhetsarbete. För att läsa mer, besök: www.kindredgroup.com/zero.

Alexander Westrell, Director of Communications

Kindred Group är ett av världens ledande nätbaserade spelbolag med verksamhet i Europa och Australien. Kindred Group erbjuder underhållning i en säker, trygg och hållbar miljö för över 30 miljoner kunder via något av de 9 varumärken som ryms inom koncernen. Bolaget har cirka 2.500 medarbetare globalt och är medlem av European Gaming and Betting Association (EGBA), samt medgrundare av IBIA, (International Betting Integrity Association). Kindred Group är granskat och certifierat av eCOGRA för överensstämmelse med EU:s rekommendation om principer för konsumentskydd och spelansvar från 2014 (2014/478/EU). Kindred Group är noterat på Nasdaq Stockholm Large Cap. Läs mer på www.kindredgroup.com